
Onlangs vond de Sustainable Health Challenge 2016 plaats, een wedstrijd voor studenten met een innovatief idee voor in de zorg. Harmen aan het Rot, Manon Schuurman en Maarten Swaab, allen student aan de TU Delft, deden ook mee aan de wedstrijd. Zij zijn de initiatiefnemers en oprichters van BlueMed, de startup die onlangs een samenwerking is gestart met GlobalOrange.
Winnende elevator pitch
Harmen, één van de bedenkers van BlueMed, had precies één minuut om uit te leggen op welk probleem de startup inspeelt en welke oplossing de studenten daarop hebben bedacht. Een goed idee, bleek uit het oordeel van de jury. BlueMed behoort tot één van de vijf winnaars.
Verbeterde aanpak van wondzorg
BlueMed richt zicht op complexe wondzorg. ‘Een ondergeschoven kind’, vertelt aan het Rot in zijn pitch. ‘De behandeling duurt vaak onnodig lang. Dit gaat ten koste van het herstel van de patiënt. Wat ontbreekt is een veilige en slimme manier om informatie te delen.’ Met GlobalOrange ontwikkelt BlueMed een communicatieplatform dat zorgverleners de mogelijkheid biedt om het zorgtraject van een complexe wond op een eenvoudige en duidelijke manier digitaal op te slaan. Deze informatie kan vervolgens met andere zorgverleners in de zorgketen worden gedeeld, bijvoorbeeld wanneer de patiënt wordt door- of terugverwezen.
Investering
Het doel van de wedstrijd is om jonge, ambitieuze ondernemers verder op weg te helpen en hun idee meer vorm te geven. Hierbij wordt zowel financiële als structurele ondersteuning aangeboden, waarbij SHC partners ten minste 15.000 euro investeren aan de finalisten en ook ‘in kind’ bijdragen. Zo krijgen aan het Rot en zijn twee compagnons juridische- en strategische adviesgesprekken en andere professionele hulp.