Boekentip: The Mom Test.

The Mom Test: je moeder liegt tegen je.

Vraag nooit aan je moeder of je bedrijfsplan een goed idee is. Sterker nog: vraag het niemand! Dat is wat tech-ondernemer Rob Fitzpatrick pleit in het boek The Mom Test. Mensen in het bedrijfsleven liegen volgens hem altijd tegen elkaar, omdat het niet in hun belang is om de waarheid te vertellen. Maar hoe test je dan je nieuwe idee bij je klanten?

Hoe je er wel achter komt wat je klanten echt nodig hebben, is een fundamentele vaardigheid voor iedereen die zich met productontwikkeling, business development of Lean Startup bezighoudt.

De vergelijking die in The Mom Test wordt gemaakt is uiterst treffend. Een moeder zal uit liefde voor haar kinderen nooit toegeven dat er iets aan hun bedrijfsplan mankeert.

Hetzelfde speelt bij zakelijke contacten. Waarom zou een IT-dienstverlener of softwareontwikkelaar tegen zijn klant zeggen dat het voorgestelde project niet deugt? Hij is immers uitermate gesteld op nieuwe business.

Aan de hand van dit fundamentele gegeven biedt The Mom Test veel herkenbare voorbeelden en tips om klantcommunicatie te verbeteren.

the mom test