Sommige ondernemers zien kunstmatige intelligentie of machine learning nog steeds als een futuristische techniek die mensen vervangt door robots en van hun bedrijf een kil en onpersoonlijk callcenter maakt. Daar willen we toch even tegen protesteren. De meest succesvolle ondernemingen ter wereld maken succesvol gebruik van kunstmatige intelligentie om hun klantenkring aan zich te binden, omzet te verhogen en marges te verbeteren.
Tijd voor een korte recap, wat willen we als ondernemers met machine learning?
Wat is machine learning ook alweer?
Wij merken dat de term “machine learning” de laatste tijd nogal breed wordt geïnterpreteerd. Veel snelle geautomatiseerde functionaliteit krijgt het predicaat “kunstmatige intelligentie of machine learning” opgespeld. Er is echter wel een belangrijk verschil tussen de meeste automatiseringssoftware en kunstmatige intelligentie. Reguliere software categoriseert informatie, kunstmatige intelligentie daarentegen is in staat om geïnformeerde beslissingen te maken op basis van patronen die de software ‘ziet’ in de data.
Een voorbeeld van een toepassing van machine learning ontwikkeld door GlobalOrange is SimpledCard. Software die niet alleen zakelijke betalingen faciliteert maar de betalingen ook analyseert en interpreteert. Zo kunnen bijvoorbeeld mogelijke gevallen van fraude snel herkend worden. Door de continue analyse leert SimpledCard als het ware van de data en wordt de software beter in haar taak.
Bouw een betere organisatie met machine learning
Vanzelfsprekend, een van de meest belangrijke toepassing van kunstmatige intelligentie is het verbeteren van de gebruikers- en/of klantervaring. Uw klanten of gebruikers zal het waarschijnlijk niet altijd interesseren wat voor technologie u gebruikt. Als uw product maar perfect werkt. Kunstmatige intelligentie biedt u legio mogelijkheden om de ervaring die uw klanten en gebruikers met uw product hebben te optimaliseren.
Het gebruik van kunstmatige intelligentie kan een grote waardevermeerdering voor uw product zijn omdat het uw software effectiever en sneller maakt. De software verbetert haar eigen performance. Uw resultaat, en dat van uw klanten, wordt daarmee steeds beter. Machine learning is een ideale toevoeging aan uw software als het gaat om het constant toevoegen van waarde.
Als manager of ondernemer bent u misschien vooral geïnteresseerd in het effect dat machine learning kan hebben op uw jaarrekening, het effect op uw winstmarge en omzet. We stellen ons de vraag: kan kunstmatige intelligentie uw omzet en/of marge verhogen? Daar kunnen we volmondig ‘ja’ op antwoorden. In een onderzoek van TCS gaven bestuurders aan de investeringen in machine learning kosten met gemiddelde van 13% verlaagden en een inkomstenstijging van 17% realiseerden.
Samengevat
Net zoals het geval is met de meeste technologische toepassingen is de implementatie van kunstmatige intelligentie of machine learning een verspilling als de techniek verkeerd wordt toegepast. Als de technologie op correcte wijze in uw onderneming wordt geïmplementeerd kan machine learning van grote waarde zijn voor uw klanten en voor uw eindresultaat.
Wij denken graag met u mee over de ontwikkeling van machine learning software voor uw organisatie. Zullen we een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken?
Vrijblijvend advies over software ontwikkeling?
Laat uw gegevens achter op onderstaand formulier en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
“Ik nodig u van harte uit voor een vrijblijvend adviesgesprek over de beste aanpak van de ontwikkeling van uw software.”