Disruptie in de zorg.

Ruim een jaar geleden introduceerde Apple de ResearchKit. Medische onderzoekers kunnen op een platform grootschalige onderzoeken uitvoeren onder patiënten of een gehele bevolkingsgroep.

Deze onderzoeken vinden plaats via iPhone-apps. In maart van dit jaar kondigde Apple een ander platform aan voor de zorg: CareKit. Ziekenhuizen en andere zorgaanbieders krijgen via dit platform de mogelijkheid om apps te bouwen die patiënten van specifieke ziekten kunnen helpen met een persoonlijke behandeling.

Kenmerken disruptieve bedrijven

Apple is niet het enige IT-bedrijf dat investeert in cloud, analytics en personal health platformen. Er zijn steeds meer grote technologiebedrijven en kleine start-ups die nieuwe technologieën voor de zorg ontwikkelen. Deze nieuwe ontwikkelingen zullen zeker een disruptieve werking hebben op de bestaande instellingen.

Dat de zorg met deze zogenoemde disruptie te maken krijgt, is geen verrassing. ‘Vanuit het niets’ lanceren met name start-ups en grotere technologiebedrijven extreem geïnnoveerde producten of diensten, waardoor de bestaande markt in één keer op zijn kop wordt gezet. In veel branches heeft deze ontwikkeling al eerder plaats gevonden. Voorbeelden hiervan zijn Uber, die de taxiwereld een nieuwe dimensie heeft gegeven. Netflix, waardoor we nu op een andere manier televisiekijken. Airbnb, we boeken niet per se meer een hotelkamer, maar slapen gerust een nachtje in het huis van onbekenden.

Disruptieve organisaties laten zich over het algemeen kenmerken door:

  • Extreme klantgerichtheid en gebruiksvriendelijkheid. Deze organisaties zijn als geen ander in staat om zeer snel en hoogwaardig in te spelen op behoeften van de klant.
  • Hoge mate van innovatie en wendbaarheid. Besluiten worden snel genomen en er is nauwelijks vast personeel of bezit aan materiaal aanwezig.
  • Inzet van de allernieuwste technologie.

Ontwikkelingen in de zorg

Er komen dagelijks nieuwe, technische innovaties op de markt die gericht zijn op gezondheid. Steeds meer mensen maken dan ook gebruik van deze applicaties en diensten. Bekende voorbeelden van zorgapplicaties en -diensten zijn onder andere:

  • Fitbit, een bluetooth tracker die de dagelijkse activiteiten meet. Vorig jaar haalde Fitbit bij de beursgang 740 miljoen dollar op aan particulier geld.
  • IBM Watson Health, artsen beschikken over big data van een patiënt en kunnen via het systeem direct putten uit de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
  • Oopoeh, baasjes van huisdieren worden gekoppeld aan eenzame ouderen.
  • Friendsurance, peer-to-peer verzekering waarbij de risico’s worden gedeeld met een zelfgekozen netwerk van mensen.
  • Meerdere medische testen zijn tegenwoordig zo ontwikkeld dat deze thuis kunnen worden uitgevoerd in plaats van in het ziekenhuis. Voorbeelden hiervan zijn de Propeller sensor en app, Scanadu Scout, de Scanaflo en de Theranos bloedtest.

Consumenten verwachten andere zorg

In de Verenigde Staten is onlangs een onderzoek uitgevoerd door Apigee onder duizenden gebruikers van smartphones. Een meerderheid van de ondervraagden denkt dat artsen binnen twee jaar belangrijke zorgtaken via een app verlenen. Daarnaast geeft 78% van de mensen aan die zowel health apps als wearbables gebruiken dat zij gezonder leven. Meer dan 50% van de ondervraagden vindt het geen probleem dat artsen de verzamelde data die afkomstig is van de apps of trackers wordt gebruikt.

Kortom, naast dat de zorgwereld zelf in beweging is, verwachten consumenten dit ook. Dat er nog vele innovatieve ontwikkelingen komen, is een feit.

Bekijk één van deze business cases:

machine learning gezondheidszorg