De meeste SaaS-ondernemers hebben een ding gemeen, ze delen hun voornaamste doelstelling: het snel en duurzaam laten groeien van hun bedrijf. Dit impliceert dat u als ondernemer relatief snel marktaandeel dient te veroveren met een product dat daadwerkelijk de wensen van uw klanten tegemoet komt. Heeft u daar een ontwikkelbudget voor nodig waarvan zelfs de VC’s uit Silicon Valley gaan blozen? Dat valt te bezien…
Lean en pragmatisch beginnen met het ontwikkelen van uw product is de sleutel, begin met ontwikkelen van een MVP. Zo ontwikkelt u met een beperkt budget een fantastisch SaaS-product.
Ontwikkel uw SaaS-product “the Lean Startup Way”.
Niet eerst een dik bedrijfsplan tot in detail uitwerken, maar starten met een simpel prototype om een aanname te testen: dat is de kern van de Lean Startup-methode. De Amerikaanse ondernemer Eric Ries is de bedenker van deze innovatiemethodiek, die inmiddels razend populair is en door veel bedrijven wordt gebruikt om nieuwe producten en bedrijfsmodellen te ontwikkelen.
De centrale gedachte van Lean Startup is dat je bij de ontwikkeling van een nieuw product in de beginfase met een klein team zoveel mogelijk experimenteert en toewerkt naar een minimum viable product (MVP). Een MVP is een bruikbaar product waarvan met enige zekerheid is vast te stellen dat het levensvatbaar is. Zodra je zeker weet dat het product zijn beloftes waarmaakt en bijdraagt aan het bedrijfsresultaat, is het klaar voor een grootschalige uitrol. Het product kan dan in opeenvolgende stappen verder ontwikkeld worden.
In essentie draait het verantwoord (door) ontwikkelen van een SaaS-product om focussen op de waarde-opbouw rondom uw product. Dit kan in sommige gevallen simpel zijn. Stel uzelf de vraag, draagt de feature die ik wil laten ontwikkelen bij aan de essentie van mijn product? Maakt dit mijn product onmisbaar? Lost deze feature het probleem van mijn klanten beter/sneller op?
Of zoals wij ons bij GlobalOrange afvragen, maakt dit onze klanten succesvoller?
U zult merken dat een dergelijke manier van denken een belangrijke leidraad zal zijn in het maken van build-or-buy beslissingen.

Pas de Build-Measure-Learn Cycle toe.
In het ontwikkelproces is de Build-Measure-Learn Cycle van groot belang. Met deze zogenaamde feedback-loop meet je de bedrijfsresultaten van elk opgeleverd deelproduct door gebruikers (potentiële klanten) feedback te laten geven. Zo kan men leren of de aannames kloppen en of men inderdaad bouwt wat de klant wil, wat tot minder verspilling van tijd en geld leidt. Je kunt door dit proces al vroeg in de ontwikkeling van een product ontdekken of het gunstiger is het oorspronkelijke plan alsnog te wijzigen. Deze strategiewijziging heet ook wel een ‘pivot’.

Kies voor geaccepteerde Frameworks.
Als u snel een geweldig product wenst te ontwikkelen met grip op uw investering dan is het opnieuw uitvinden van het wiel wel het allerlaatste wat u wilt doen. Bij GlobalOrange geloven we in maatwerk software, maar niet in het constant opnieuw uitvinden van het wiel. Door generieke functionaliteit in te zetten besparen we tijd en geld. Daarom maakt GlobalOrange gebruik van frameworks.
Letterlijk vertaald is een framework een kader. Binnen dat kader kan gebruik gemaakt worden van voorgeprogrammeerde generieke functionaliteit waar onze developers als het ware specifieke code ‘bovenop bouwen’. Zo werken zaken als authenticatie, login ondersteuning en database connecties ‘out-of-the-box’.
Het kader dat een framework ons biedt heeft ook een positieve, standaardiserende, invloed op het ontwikkelproces. Het framework is opgezet om op een bepaalde manier gebruikt te worden. Het team volgt de standaard en hoeft geen onderlinge afspraken te maken, die zijn er immers al. Iets wat de efficiency en kwaliteit van het teamwork ten goede komt.
Daarnaast bevatten de betere frameworks een keur aan ondersteunende programma’s, compilers, code libraries, tool sets en API’s, wat wederom de efficiency en kwaliteit van het teamwork ten goede komt. Bij GlobalOrange werken daarnaast louter met frameworks waar zich een grote community developers om heeft verzameld.
Het toepassen van generieke functionaliteit door gebruik te maken van frameworks bieden ons snelheid en kwaliteit terwijl we budget kunnen sparen.

Outsourcing van de ontwikkeling van uw SaaS-product.
Goede softwareontwikkelaars zijn schaars. Ze bevinden zich in een luxepositie op de arbeidsmarkt. Bevalt het ze niet? Dan gaan ze zo naar de buren. Het kan zeker voor SaaS-bedrijven een dure en ondankbare exercitie zijn om goede ontwikkelaars aan te trekken. Daarnaast zijn er voor de ontwikkeling van goede software verschillende expertises nodig. Dit maakt het in huis halen van een goed team nog lastiger. De fees die recruitment agencies vragen voor hun diensten zijn in veel gevallen op z’n zachtst gezegd pittig. Voor grote ondernemingen zijn deze extra kosten misschien geen groot probleem, maar de meeste bedrijven kunnen hun resources beter besteden.
Het uitbesteden van software-ontwikkeling vergt in de meeste gevallen een aanzienlijk kleinere investering dan eigen developers werven. Daarnaast zijn de ontwikkelaars van een ontwikkelende partij vaak van een hoger niveau en hebben ze meer ervaring.
Het uitbesteden van de ontwikkeling van uw software helpt u bovendien te voldoen aan de hoge eisen van uw markt. Een externe ontwikkelpartner ondersteunt u met ontwikkelkracht, analyse en innovatievermogen, zodat u snel en efficiënt te werk kunt gaan.
Groeien, de competitie voorblijven en afrekenen met verouderde software?
Maak een afspraak met GlobalOrange, dan krijgt u:
- Een plan van aanpak
- Een globale inschatting van kosten en duur
- Een voorstel voor Sprint 0.
Zullen we u bellen?
Kiezen voor GlobalOrange:
Onze drijfveer is het echt succesvol maken van onze klanten. Wij begrijpen en beschikken zelf over een start-up cultuur. We zijn bedreven in het op een creatieve manier oplossingen van complexe problemen, staan voor open communicatie en een vlakke organisatie.
We zijn echter geen start-up. Met een team van 50 mensen gevestigd in de Amsterdamse Posthoornkerk leveren we Enterprise Quality met Scale-up Speed. De producten die wij ontwikkelen zijn klaar voor de toekomst en omdat we werken met breed ondersteunde frameworks en libraries voorkomen we vendor lock-in.

In minder dan 100 dagen naar een compleet nieuw Tikkie.
We ondersteunden het innovatie lab van ABN AMRO met de ontwikkeling van de Duitse, en nieuwe Nederlandse, versie van Tikkie. Samen met ABN AMRO en Tikkie hebben we de codebase van Tikkie gerefactored, klaar gemaakt voor localization en sterk schaalbaar gemaakt. Daarnaast hebben we met andere experts ervoor gezorgd dat Tikkie draait op Amazon’s AWS. Deze nieuwe versie van Tikkie is klaar voor de toekomst en kan groeien zonder dat de variabele kosten significant stijgen.
Gabi Helfenstein (Tikkie/Moneyou) aan het woord:
De Duitse variant van Tikkie hebben we samen met ontwikkelaars van GlobalOrange opgebouwd tijdens een 100 dagen challenge. In ons kantoor hing een, inmiddels beruchte, scheurkalender. Elke dag telde. We hebben deze ambitieuze deadline als team ruimschoots gehaald. Uiteindelijk hebben we 67 effectieve werkdagen nodig gehad om Tikkie in de Duitse App-store te krijgen.

Mogen we u helpen een succesvol product te ontwikkelen?
Laat uw gegevens hier achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Neem nu contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Heeft u liever dat wij contact met u opnemen? Laat dan een bericht achter. We horen graag van u.
Contact
