De uitdagingen van het “VerSaaSen” van software

Book icon 6 min

SaaS, het leveren van software als een dienst via het internet, heeft een enorme vlucht genomen. Zo ontwikkelden wij de afgelopen vijftien jaar onder andere uitgebreide planning tools voor de medische sector, toonaangevende betaalapplicaties en training software voor het onderwijs.

Maar toch laten veel ondernemers zich nog tegenhouden door vooroordelen over het “verSaaSen” van hun software. En dat is zonde. Waar dien je precies rekening mee te houden bij het evolueren van jouw on-premise product naar een SaaS-product? In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke aandachtspunten.

BELANGRIJKSTE LEERPUNTEN

  • Kosten en omvang “verSaaSen”
  • Risico’s van “verSaaSen”
  • Vereiste kennis “verSaaSen”
  • Waarom “verSaaSen”

 

Het ombouwen naar een SaaS-product kan een omvangrijk en kostbaar project zijn

We kunnen gemakkelijk stellen dat des te complexer een applicatie is, des groter de investering in het “verSaaSen”. Als je een deel van de functies kunt terugbrengen zonder de totale waarde van jouw app voor gebruikers op te offeren, bespaar je budget maar feitelijk doe je veel meer. Het “verSaaSen” van een bestaand softwareproduct lijkt vaak alleen een technisch georiënteerde exercitie. Dit hoeft echter niet het geval te zijn, het opnieuw ontwikkelen van jouw software is juist een uitgelezen kans om te innoveren en meer waarde te creëren voor eindgebruikers. Welke functionaliteit is essentieel en welke niet? Kun je jouw product al beter maken voordat je aan de herontwikkeling begint?

Neem een stapje terug. Bekijk wie jouw product daadwerkelijk gebruikt en hoe deze mensen dat doen. Welke klantengroep is het meest winstgevend? Welke functionaliteit is primair? Welke functionaliteit wordt weinig gebruikt? En, misschien wel het belangrijkste, waarom is dit zo? Het in kaart brengen van de user journey kan in dit geval een waardevolle exercitie zijn. Je bent in de gelegenheid om een effectiever en winstgevender product te realiseren.

Bespreek deze mogelijkheden met jouw software ontwikkelaar en doe meer dan het louter “verSaaSen van jouw product”. Een goede ontwikkelaar kan je hierbij helpen.

VersSaaSen van een softwareproduct

Het ombouwen naar een SaaS-product brengt risico’s op onderbreking continuïteit met zich mee

De continuïteit van jouw software product, het bedienen van jouw gebruikers, dient vanzelfsprekend de hoogste prioriteit te hebben. Een slecht uitgevoerde conversie van een on-premise product naar een SaaS-product kan de continuïteit van jouw product ondermijnen. In het ergste geval is jouw product niet beschikbaar voor jouw gebruikers.

Een goede ontwikkelaar van SaaS-producten kan je helpen met een zogenaamde zero-downtime strategie. Dit betekent dat de service tijdens het implementatieproces volledig beschikbaar is en dat blijft. In traditionele applicaties wordt nog wel eens gebruik gemaakt geplande downtime, maar een moderne implementatiestrategie zorgt voor bijna zero-downtime-implementatie, ook voor toekomstige updates.

Over continuïteit gesproken, het “verSaaSen” van jouw product is de perfecte gelegenheid om over te stappen naar een infrastructuur in de cloud. De juiste infrastructuur vormt als het ware de fundering voor een succesvol platform. Met onze onafhankelijke partners kunnen we een stabiele, veilige en bovenal flexibele basis bieden voor jouw platform. GlobalOrange werkt veel met Amazon’s AWS. Amazon biedt een perfect platform voor het ontwikkelen en onderhouden van software. Het grote voordeel van AWS is dat we op een snelle en stabiele manier features aan een product kunnen toevoegen. Zo bouwen we een betere kwaliteit software. Het systeem test wijzigingen volledig geautomatiseerd en implementeert wijzigingen soms al binnen twintig minuten.

We kunnen gemakkelijk stellen dat des te complexer een applicatie is, des groter de investering in het “verSaaSen”.

Het ombouwen naar een SaaS-product vereist vele verschillende soorten specialistische kennis

Een succesvol SaaS-product is een geoliede machine van techniek, user experience en marketing, dat zich in de meest uiteenlopende situaties moet bewijzen. Dit impliceert dat de ontwikkeling van een dergelijk product een aantal uiteenlopende specialismen nodig heeft. De kans is groot dat je binnen je eigen organisatie niet over al deze specialismen kunt beschikken.

De hoeveelheid kennis die nodig is om een succesvol SaaS-product te ontwikkelen wordt regelmatig onderschat. Denk aan kennis op het gebied van usability, grafisch ontwerp, functioneel ontwerp, architectuur, development, security, performance, devops en testing. Vele specialismen die hun kennis actief up-to-date moeten houden, omdat de ontwikkelingen snel gaan. Manusjes van alles kunnen ingezet worden in een prototype fase, maar daarna zijn vakexperts nodig om een applicatie op het juiste niveau te krijgen.

Een externe, gespecialiseerde, partij beschikt wel over deze specialismen en kan hier een bepaalde rust creëren. De teams zijn daar al aanwezig en er kan bij nieuwe projecten geleund worden op de ervaring van andere projecten. Daarbij heeft iedereen een eigen specialisme binnen het team. Al deze personen overleggen met elkaar, waardoor een oplossing nooit gebaseerd is op de mening van één persoon, maar altijd op die van meerdere experts.

“Samen met GlobalOrange is het ons gelukt om LARSA binnen enkele maanden van een concept naar een volledig werkend platform te brengen. De proactieve houding en professionele werkwijze van GlobalOrange hebben daar enorm aan bijgedragen.”

VersSaaSen van een softwareproduct
Joris Stolwijk
Consultant Airport Creators

Dit brengt ons naar de volgende uitdaging, hoe selecteer je de beste ontwikkelaar voor het “verSaaSen” van jouw product?

Het kiezen van een ontwikkelaar voor het “verSaaSen” van je product kan lastig zijn.
De keuze voor een software ontwikkelaar kan lastig zijn, kiezen voor een software ontwikkelaar voor een zeer specifieke taak als het “verSaaSen” van jouw softwareproduct is misschien nog wel lastiger.

Het is dan ook aan te raden te kiezen voor een leverancier die een ruime ervaring heeft met het ontwikkelen van SaaS-producten. Het is raadzaam om een leverancier te kiezen die op de hoogte is van recente en geaccepteerde frameworks. Door op een slimme manier generieke functionaliteit in te zetten bespaar je tijd en geld.

Enkele, maar niet de enige, aandachtspunten voor het selecteren van een SaaS-ontwikkelaar zijn:

  • Voldoende ervaring met de ontwikkeling van SaaS-producten
  • Ontwikkelaar is in staat om te werken met geaccepteerde talen en frameworks
  • Er zijn voldoende vakspecialisten aanwezig bij de ontwikkelaar
  • Kennis en continuïteit kunnen door de ontwikkelaar adequaat geregeld worden
  • Ontwikkelaar biedt flexibiliteit van het team gedurende pieken en dalenFlexibiliteit kan geboden worden op bepaalde expertises (e.g. security, UX, etc)
  • Ontwikkelaar heeft expertise op het gebied van Cloud Platforms

Het ombouwen van een software product naar een SaaS-product kan een uitdagend karwei zijn. De opbrengsten zijn echter vaak meer dan de kosten op lange termijn voor jouw on-premise product en dus meer dan de moeite waard. Met de juiste partner kun je deze uitdagingen gemakkelijk het hoofd bieden. Kunnen we je helpen? We horen graag van je!

Waarom eigenlijk “verSaaSen”?

Breid je bedrijf uit:
SaaS is in de cloud en in de cloud is locatie niet langer een beperking. Jouw product wordt door “verSaaSen” direct een internationaal product. Op deze manier kun je als ondernemer de kans grijpen om jouw oplossing aan te bieden aan een veel grotere markt. Waar dan ook ter wereld.

Versnel product ontwikkeling:
Aanbieders van software die al zijn overgestapt naar een SaaS-model rapporteren grote voordelen op het gebied van productontwikkeling. De snelheid waarmee nieuwe features kunnen worden geïntroduceerd wordt over het algemeen met maar liefst 33% verhoogd.

Snellere groei:
SaaS-bedrijven groeien over het algemeen veel snellere dan reguliere software aanbieders. SaaS-oplossingen hebben vaak een aanzienlijk hogere adoptiegraad dan een on-premise product. SaaS wordt online aangeschaft of via een app store. Dit in combinatie met moderne sales- en marketing methoden betekent dat het omzetten naar SaaS gezien worden als het bouwen van een groeimachine.

Snellere ROI:
Een van de meest interessante aspecten van het “verSaaSen” van een software product ligt in het feit dat je met elke nieuwe aangesloten gebruiker je marge verhoogt. Echter, het is niet alleen de groei in het aantal gebruikers die bijdraagt aan het resultaat. Ook de operationele aspecten van “verSaaSen” dragen hun steentje bij. Elke nieuwe klant biedt een incrementele omzetgroei aan jouw bedrijf met een minimale toename van de kosten.

Meer effectieve marketing methoden:
Het aanbieden van een gratis proefversie om gebruikers later te doen upgraden naar een volledige versie is al jaren geleden vervangen door freemium naar premium services. De focus ligt op het bieden van een duidelijke waardepropositie en conversiepad in de gratis of proefversie van jouw product. Vanaf hier leiden de eerste in-app-ervaringen van de klant hen opvallend naar de functies die ze het meest waardevol voor hen en hun bedrijf zullen vinden

Ready for next level product development?

Laten we een digitaal product ontwikkelen waar eindgebruikers en business stakeholders blij van worden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.