GlobalOrange
  • Over GO
  • Cases
  • Diensten
    • Software Ontwikkeling
    • Software Moderniseren
    • Scrum Teams
    • Machine Learning
  • Kennis
    • SaaS Maturity Model
    • Whitepapers
    • Boekentips
    • Factsheets
    • Blog
  • Vacatures
    • Senior Software Engineer Python
    • Product Owner SaaS
  • Contact
  • EN
  • Menu Menu

Net Dollar Retention voor SaaS-ondernemers.

Al jaren zijn SaaS-ondernemers (en investeerders) gefocust op MRR, monthly recurring revenue. Dit verandert in 2021. NDR is namelijk veel interessanter en waardevoller. Denk terug aan een van uw eerste economie lessen. Niks bijzonders, gewoon op de middelbare school. We durven te wedden dat u ergens in het eerste jaar is verteld dat het vele malen goedkoper is om een klant te behouden dan steeds op jacht te moeten naar nieuwe klanten. Het is een oud stukje wijsheid, maar vandaag de dag nog steeds waar. Het is misschien zelfs meer waar dan ooit, vooral voor SaaS-ondernemers. U heeft waarschijnlijk een heel goed idee over de kosten van het genereren van nieuwe leads. Marketing kan heel snel, heel duur worden. En als u niet in staat bent om uw gebruiker echt aan uw product te binden, is dat volkomen nutteloos.   

De meeste mensen beoordelen de prestaties van een SaaS-bedrijf op zijn MRR, terwijl het beoordelen van een bedrijf op zijn NDR veel waardevoller kan zijn. Waarom? Nou, het is niet ongewoon dat de MRR van een bedrijf toeneemt terwijl de NDR van het bedrijf verslechtert. Met andere woorden, u verliest geld.

Een Net Dollar Retention onder de 100% betekent dat de churn en downgrades groter waren dan de groei die u bij uw bestaande klanten realiseerde. U verliest gebruikers of ze geven minder uit aan uw product. De rol die uw product speelt in hun leven is niet significant genoeg.

NDR wordt een van de belangrijkste metrics van 2021. De favoriete metric van investeerders, en dus ook die van u. Slimme SaaS-ondernemers verleggen hun focus van een conversie funnel naar een retentie funnel. In veel gevallen is dit een kwestie van het prioriteren van “Human Centered Design”.

Wat is Net Dollar Retention?

NDR is een metric, uitgedrukt in een percentage. Het illustreert de (veranderde) inkomsten van de huidige gebruikers die een bedrijf kan behouden in vergelijking met een andere periode, waarbij rekening wordt gehouden met downgrades, upgrades en churn.

(Starting MRR + expansion — downgrades — churn)/ Starting MRR *100 = NDR

NDR, of Net Dollar Retention, is niet zo bekend als MRR, maar wel een bijzonder waardevolle metric. Vooral voor SaaS-ondernemers. Maar waarom is NDR zo belangrijk? In de eerste plaats is het heel goed mogelijk dat uw MRR groeit terwijl u feitelijk geld verliest. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer de inkomstenstroom van nieuwe klanten groter is dan het netto verlies van de inkomsten uit uw bestaande gebruikersbasis.

Stel dat uw bedrijf deze maand begint met € 100.000 aan MRR. Het boekt € 50.000 aan nieuwe abonnementen, nul aan uitbreiding inkomsten, lijdt aan € 20.000 aan downgrades en € 5.000 aan churn.

In dit voorbeeld stijgt uw MRR met maar liefst 25%. En ja, daar mag u de Champagne voor opentrekken. Maar uw NDR komt uit op slechts 75%. U bent bent 25% van uw MRR kwijt van uw huidige userbase. En wat was uw marketingbudget? Wat heeft u uitgegeven om deze nieuwe gebruikers te verwerven?

Wat is een goede Net Dollar Retention?

We horen het u zich afvragen, wat is een goede net dollar retention? Met welk percentage doet mijn product het goed? Wanneer we kijken beursgenoteerde SaaS-bedrijven, SaaS-bedrijven die een serie B en bedrijven die een Serie C hebben gehad kunnen we concluderen dat de meeste ondernemingen een NDR 109% hebben. Daarbij dient vermeld te worden dat de best presterende bedrijven een NDR hebben van meer dan 130%.

Whitepaper SaaS ontwikkeling.

Bouw een succesvol SaaS-product.

  • Tips voor schaalbare SaaS ontwikkeling
  • Hoe bouw je direct het juiste product?
  • Voorkom IT issues
  • Ideeën toepasbaar op uw bedrijf
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
whitepaper saas producten ontwikkelen

Benieuwd hoe wij de ontwikkeling van uw SaaS-product aanpakken?

Maak een afspraak met onze experts!

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Guido Sival

“Laat ons u helpen om u te focussen op de groei van uw software.

“Na een eerste afspraak heeft u een duidelijk beeld van de mogelijkheden en een inschatting van kosten en doorlooptijd.”

Guido Sival – Director of Business Growth

T: +31 (0)20 420 4307
E: guido.sival@globalorange.nl

Contact

GlobalOrange

Haarlemmerstraat 124-E
Noord-Holland
Amsterdam - NL
tel:020 420 4307
Email: info@globalorange.nl.

Vacatures

Productowner SaaS
Medior Sales Executive

LEES MEER

Maatwerk software
SaaS ontwikkeling
Refactoring
Machine learning
App ontwikkeling
MVP ontwikkelen
Vendor lock-in

Social

app ontwikkeling app ontwikkeling app ontwikkeling app ontwikkeling

Een MVP (Minimum Viable Product) ontwikkelen. MVP ontwikkeling is de snelste en meest doordachte manier om met een software product de markt te veroveren. Spinner SaaS: de belangrijkste metrics om groei te realiseren.
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Door te surfen op deze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren

Cookie and Privacy Settings



Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy policy
Instellingen