De belangrijkste SaaS- en softwaretrends van 2021

Book icon 10 min

Gartner verwacht dat de SaaS-markt in 2021 zal blijven groeien en een totale waarde van 120,9 miljard dollar zal bedragen. Ook in 2021 zal, volgens een breed gerefereerde projectie van Cisco, 75% van alle cloud workloads en computing instances afkomstig zijn van SaaS-applicaties. Kleine en middelgrote ondernemingen (SMB’s) voeden een groot deel van deze groei.

Deze SaaS- en softwaretrends zijn de drijvende krachten achter de belangrijkste ontwikkelingen van 2021:

MICRO-SAAS

PEOPLE CENTRICITY

NETT DOLLAR RETENTION

VERDUBBELING SAAS-SPEND

ML & SECURITY

HOLISTISCH PLATFORM

Software trends van 2020

Trends van vorig jaar

Vorig jaar schreven we dat onze economie snel zou veranderen – heel erg snel. Maar dit? Dit hadden wij ook niet verwacht. De trends die we toen signaleerden zijn nog even relevant en waardevol als een jaar geleden, maar vaak is het niet tot implementatie gekomen.

Neem dus de tijd om te bekijken wat 5G voor jouw onderneming kan betekenen. Lees hoe mid-market-tech een vuist maakt tegen de grote jongens door veel harder te groeien. Verrijk de interface met voice en conversational UI of onderzoek de mogelijkheden van blockchain-implementaties.

5G verbindt de wereld
5G wordt een stuwende kracht in de ontwikkeling van slimme steden, zelfsturende auto’s, slimme productie en IoT. Met andere woorden: de waarde van 5G blijft niet beperkt tot telefoons. Zo ongeveer elke sector die ons dagelijks leven raakt, zal dankzij 5G een positieve transformatie doormaken. Een goed voorbeeld is de energiesector, die snel verandert door verduurzaming.

Groei van mid-market-tech
Wie spreekt over groei in de technologiesector, vervalt vaak in het opdreunen van jaarcijfers van Google, Facebook, Slack en andere reuzen. De belangstelling voor het groeipotentieel van bedrijven in het middensegment groeit echter razendsnel. Investeerders zien welke innovaties uit dit segment voortkomen en voelen zich aangetrokken tot de relatieve stabiliteit en het marktpotentieel.

Prescriptive analytics
In tegenstelling tot een relatief simpele extrapolatie, voorziet prescriptieve analyse je van opties om je voordeel te doen met de resultaten van descriptieve analyse. Prescriptieve analyse wordt al toegepast in de olie- en gasindustrie en de gezondheidszorg.

SaaS en machine learning
Machine learning heeft een sterk disruptieve invloed op het SaaS-landschap. In combinatie met machine learning-mogelijkheden stelt SaaS bedrijven in staat meer uit hun data te halen, diensten te automatiseren en te personaliseren, de security te verbeteren en de menselijke capaciteit aan te vullen.

Voice en conversational UI
Comscore voorspelt dat 50% van alle online zoekopdrachten aan het einde van 2020 worden geïnitieerd door een voice-command. Dat is de helft, realiseer je je dat?

Product Discovery Framework

Klein maar fijn: het jaar van micro-SaaS

Micro-SaaS is precies wat de naam doet vermoeden: een SaaS-product, maar dan kleiner. Een Micro-SaaS-product is gericht op een nichemarkt, met een kleine maar toegewijde klantenkring. Het kan een op zichzelf staand product zijn, maar ook een add-on op een ander product. Boomerang voor Gmail is bijvoorbeeld een micro-SaaS-product als add-on, terwijl Grammarly een stand-alone micro-SaaS-product is.

Een Micro-SaaS-product is sterk gefocust. Het is ontworpen rondom de behoefte van de gebruiker en het lost op eenvoudige wijze een duidelijk gedefinieerd probleem op. De ontwikkeling van een Micro-SaaS-product lijkt dan ook veel op die van een minimum viable product (MVP).

De term “Microservice Architecture” is ontstaan om een bepaalde manier van ontwerp van software applicaties te beschrijven waarvan delen zijn in te zetten als zelfstandig inzetbare diensten. Hoewel er geen precieze definitie van deze architectuurstijl bestaat, zijn er bepaalde gemeenschappelijke kenmerken rond organisatie rond business capability, geautomatiseerde implementatie, intelligentie in de gedecentraliseerde controle van gegevens.

Heb je al een idee voor een Micro-SaaS-product?

Product Discovery Framework

People Centricity: de mens centraal

In People centric, of human centered software ligt de focus op de manier waarop technologie invloed heeft op alle stakeholders in het ecosysteem. In het totale ontwikkeltraject ligt de nadruk op het gedrag, de ervaring en de privacy van de mensen die de software gebruiken en op de levens waarop de software impact heeft.

In dit nieuwe “Internet of Behaviors” combineren we bestaande technologieën om het individu zo goed en passend mogelijk van dienst te kunnen zijn. We maken gebruik van gezichtsherkenning, locatiedata, big data en gedragsgegevens om elke ervaring waardevol te maken. Zo bouwen we software die daadwerkelijk waarde toevoegt aan het leven van de gebruikers, producten waar jouw gebruikers absoluut niet zonder zouden willen.

Product Discovery Framework

SaaS-ondernemers omarmen NDR (Nett Dollar Retention)

Al jaren zijn SaaS-ondernemers (en investeerders) gefocust op MRR, monthly recurring revenue. Dit verandert in 2021. NDR is namelijk veel interessanter en waardevoller. Denk terug aan een van je eerste economie lessen. Niks bijzonders, gewoon op de middelbare school. We durven te wedden dat je ergens in het eerste jaar is verteld dat het vele malen goedkoper is om een klant te behouden dan steeds op jacht te moeten naar nieuwe klanten. Het is een oud stukje wijsheid, maar vandaag de dag nog steeds waar. Het is misschien zelfs meer waar dan ooit, vooral voor SaaS-ondernemers. Je hebt waarschijnlijk een heel goed idee over de kosten van het genereren van nieuwe leads. Marketing kan heel snel, heel duur worden. En als je niet in staat bent om de gebruiker echt aan jouw product te binden, is dat volkomen nutteloos.

De meeste mensen beoordelen de prestaties van een SaaS-bedrijf op zijn MRR, terwijl het beoordelen van een bedrijf op zijn NDR veel waardevoller kan zijn. Waarom? Nou, het is niet ongewoon dat de MRR van een bedrijf toeneemt terwijl de NDR van het bedrijf verslechtert. Met andere woorden, je verliest geld.

Een Net Dollar Retention onder de 100% betekent dat de churn en downgrades groter waren dan de groei die je bij je bestaande klanten realiseerde. Je verliest gebruikers of ze geven minder uit aan jouw product. De rol die jouw product speelt in hun leven is niet significant genoeg.

NDR wordt een van de belangrijkste metrics van 2021. De lievelings metric van investeerders, en dus ook die van jou. Slimme SaaS-ondernemers verleggen hun focus van een conversie funnel naar een retentie funnel. In veel gevallen is dit een kwestie van het prioriteren van “Human Centered Design“.

Wat is Net Dollar Retention?

NDR is een metric, uitgedrukt in een percentage. Het illustreert de (veranderde) inkomsten van de huidige gebruikers die een bedrijf kan behouden in vergelijking met een andere periode, waarbij rekening wordt gehouden met downgrades, upgrades en churn.

(Starting MRR + expansion — downgrades — churn)/ Starting MRR *100 = NDR

NDR, of Net Dollar Retention, is niet zo bekend als MRR, maar wel een bijzonder waardevolle metric. Vooral voor SaaS-ondernemers. Maar waarom is NDR zo belangrijk? In de eerste plaats is het heel goed mogelijk dat jouw MRR groeit terwijl je feitelijk geld verliest. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer de inkomstenstroom van nieuwe klanten groter is dan het netto verlies van de inkomsten uit jouw bestaande gebruikersbasis.

Stel dat jouw bedrijf deze maand begint met € 100.000 aan MRR. Het boekt € 50.000 aan nieuwe abonnementen, nul aan uitbreiding inkomsten, lijdt aan € 20.000 aan downgrades en € 5.000 aan churn.

In dit voorbeeld stijgt de MRR met maar liefst 25%. En ja, daar mag je de Champagne voor opentrekken. Maar jouw NDR komt uit op slechts 75%. Je bent bent 25% van jouw MRR kwijt van je huidige userbase. En wat was je marketingbudget? Wat heb je uitgegeven om deze nieuwe gebruikers te verwerven?

Product Discovery Framework

Bescherm jouw data en gebruikers met machine learning

Als ondernemer leer je elke dag. Dankzij machine learning doet jouw software dat ook. Je bent vast al bekend met een aantal applicaties op het gebied van machine learning. In 2021 gaan steeds meer bedrijven gebruik maken van machine learning om hun gegevens en gebruikers te beschermen.

Machine learning leer continu van data en vind hier patronen. Zo kun je je steeds beter beschermen tegen malware, misbruik en criminelen.

De immer groeiende dreiging van cybercriminaliteit dwingt organisaties om voortdurend miljoenen datapunten te controleren. Het is eenvoudigweg niet haalbaar om deze hoeveelheid informatie met slechts een team van mensen te beheren. Dit is waar het machinaal leren schittert, omdat het patronen kan herkennen en bedreigingen kan voorspellen in enorme datasets, en dat alles op machinesnelheid. Door de analyse te automatiseren, kunnen teams snel bedreigingen opsporen en situaties isoleren die een diepere menselijke analyse nodig hebben.

In machine learning wordt gebruik gemaakt van sets van trainingsgegevens, de zogenaamde “ground truth”, die correcte vraag- en antwoord paren bevat. Deze training helpt classifiers, de werkpaarden van de analyse van het machinaal leren, om de observaties nauwkeurig te categoriseren. Een goed voorbeeld hiervan vind je in ons werk voor SimpledCard. Machine Learning maakt de applicatie nog veiliger. Op meerdere vlakken wordt machine learning ingezet om de eindgebruiker tijd te besparen: zoals bijvoorbeeld transactie monitoring en fraude detectie.

Product Discovery Framework

Uitgaven aan cloud diensten zijn tegen 2023 meer dan verdubbeld

De wereldwijde uitgaven aan openbare cloud diensten en -infrastructuur zullen in de periode 2019-2023 meer dan verdubbelen, volgens de laatste update van de International Data Corporation (IDC) Worldwide Semiannual Public Cloud Services Spending Guide. Met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van vijf jaar van 22,3% zullen de uitgaven voor de publieke cloud toenemen van 229 miljard dollar in 2019 tot bijna 500 miljard dollar in 2023.

SaaS is de grootste categorie van het geheel, met meer dan de helft van alle overheidsuitgaven voor cloud computing in de gehele prognose. De uitgaven aan SaaS worden gedomineerd door de uitgaven aan applicaties. De meest aangeschafte SaaS-applicaties zullen bestaan uit customer relationship management (CRM) en enterprise resource management (ERM). De SIS-uitgaven zullen worden geleid door de aankoop van beveiligingssoftware en systeem- en servicemanagement software.

Drie sectoren, professionele diensten, productie en het bankwezen, zullen gedurende deze periode meer dan een derde van alle uitgaven voor openbare cloud diensten voor hun rekening nemen. Terwijl SaaS de belangrijkste categorie van investeringen zal zijn voor alle industrieën, zal het aandeel van IaaS (Infrastructure as a Service) aanzienlijk toenemen. Zo zullen de IaaS-uitgaven in 2023 meer dan 40% van de uitgaven voor openbare cloud diensten door de professionele dienstensector vertegenwoordigen, in vergelijking met minder dan 30% voor de meeste andere sectoren.

Het zijn de zeer grote bedrijven, met meer dan 1000 werknemers, die meer dan de helft van alle overheidsuitgaven voor de cloud voor hun rekening nemen, terwijl middelgrote bedrijven, 100-499 werknemers, ongeveer 16% van het wereldwijde totaal zullen leveren.

SaaS transformeren naar een holistische bestemming

Veel bedrijven gebruiken verschillende software voor verschillende taken van hun bedrijf. Het gebruik van verschillende SaaS-producten met bijbehorende wachtwoorden, data, verwerkersovereenkomsten maakt het leven er niet bepaald gemakkelijker op. De efficiëntie van een bedrijf kan uiteindelijk lijden onder het gebruik van te veel SaaS-applicaties. Als reactie hierop bieden SaaS-leveranciers steeds vaker integraties aan, hetzij door API’s van derden, hetzij door hun eigen software uit te rusten met integratiemogelijkheden.

Slack is een absolute voorloper op dit gebied. Het platform is op dit moment bezig met het uitrollen van een grote vernieuwing en heeft in deze vernieuwing integraties met andere SaaS-leveranciers aangekondigd. Maar ook Zoom opent haar platform voor integraties van andere SaaS-leveranciers.

Welke integraties zijn handig voor de gebruikers van jouw product? Welke integraties zorgen ervoor dat ze jouw product nooit meer hoeven te verlaten?

Laatste nieuws en artikelen

  • We geven ons €5k SaaS Product Discovery framework weg!
    Product Discovery Framework
    Read more
  • Boekentip
    Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days
    Product Discovery Framework
    Read more
  • Download
    Download: Product Discovery framework
    Product Discovery Framework
    Read more
  • Podcasttip
    A Product Market Fit Show
    Product Discovery Framework
    Read more

Ready for next level product development?

Laten we een digitaal product ontwikkelen waar eindgebruikers en business stakeholders blij van worden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.