SaaS, het leveren van software als een dienst via het internet, heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. GlobalOrange heeft uitgebreide expertise in het ontwikkelen van SaaS software en is graag uw partner voor het omzetten van uw huidige on-premises software naar een volwaardig SaaS product. De afgelopen vijftien jaar ontwikkelden we onder andere uitgebreide planning tools voor de medische sector, toonaangevende betaal applicaties en training software voor het onderwijs.
Wij geloven in SaaS. Veel ondernemers laten zich echter nog tegenhouden door vooroordelen over het “verSaaSen” van hun software. Zonde, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Waar dient u rekening met te houden met het evolueren van uw on-premise product naar een SaaS-product? We bespreken enkele belangrijke aandachtspunten…
Het ombouwen naar een SaaS-product kan een omvangrijk en kostbaar project zijn.
We kunnen gemakkelijk stellen dat des te complexer een applicatie is, des groter de investering in het “verSaaSen”. Als u een deel van de functies kunt terugbrengen zonder de totale waarde van uw app voor gebruikers op te offeren, bespaart u budget maar feitelijk doet u veel meer. Het “verSaaSen” van een bestaand softwareproduct lijkt vaak alleen een technisch georiënteerde exercitie. Dit hoeft echter niet het geval te zijn, het opnieuw ontwikkelen van uw software is juist een uitgelezen kans om te innoveren en meer waarde te creëren voor eindgebruikers. Welke functionaliteit is essentieel en welke niet? Kunt u uw product al beter maken voordat u aan de herontwikkeling begint?
Neem een stapje terug. Bekijk wie uw product daadwerkelijk gebruikt en hoe deze mensen dat doen. Welke klantengroep is het meest winstgevend? Welke functionaliteit is primair? Welke functionaliteit wordt weinig gebruikt? En, misschien wel het belangrijkste, waarom is dit zo? Het in kaart brengen van de user journey kan in dit geval een waardevolle exercitie zijn. U bent in de gelegenheid om een effectiever en winstgevender product te realiseren.
Bespreek deze mogelijkheden met uw software ontwikkelaar en doe meer dan het louter “verSaaSen van uw product”. Een goede ontwikkelaar kunt u hierbij helpen.
Hoe ontwikkel je een succesvol SaaS-product?
De afgelopen jaren heeft GlobalOrange een groot aantal succesvolle SaaS-producten ontwikkeld. Lees in onze whitepaper hoe je een SaaS-product succesvol kunt ontwikkelen.
Het ombouwen naar een SaaS-product brengt risico’s op onderbreking continuïteit met zich mee.
De continuïteit van uw software product, het bedienen van uw gebruikers, dient vanzelfsprekend de hoogste prioriteit te hebben. Een slecht uitgevoerde conversie van een on-premise product naar een SaaS-product kan de continuïteit van uw product ondermijnen. In het ergste geval is uw product niet beschikbaar voor uw gebruikers.
Een goede ontwikkelaar van SaaS-producten kan u helpen met een zogenaamde zero-downtime strategie. Dit betekent dat de service tijdens het implementatieproces volledig beschikbaar is en dat blijft. In traditionele applicaties wordt nog wel eens gebruik gemaakt geplande downtime, maar een moderne implementatiestrategie zorgt voor bijna zero-downtime-implementatie, ook voor toekomstige updates.
Over continuïteit gesproken, het “verSaaSen” van uw product is de perfecte gelegenheid om over te stappen naar een infrastructuur in de cloud. De juiste infrastructuur vormt als het ware de fundering voor een succesvol platform. Met onze onafhankelijke partners kunnen we een stabiele, veilige en bovenal flexibele basis bieden voor uw platform. GlobalOrange werkt veel met Amazon’s AWS. Amazon biedt een perfect platform voor het ontwikkelen en onderhouden van software. Het grote voordeel van AWS is dat we op een snelle en stabiele manier features aan een product kunnen toevoegen. Zo bouwen we een betere kwaliteit software. Het systeem test wijzigingen volledig geautomatiseerd en implementeert wijzigingen soms al binnen twintig minuten.
verSaaS en groei!
Het ombouwen naar een SaaS-product vereist vele verschillende soorten specialistische kennis.
Een succesvol SaaS-product is een geoliede machine van techniek, user experience en marketing, dat zich in de meest uiteenlopende situaties moet bewijzen. Dit impliceert dat de ontwikkeling van een dergelijk product een aantal uiteenlopende specialismen nodig heeft. De kans is groot dat u binnen uw eigen organisatie niet over al deze specialismen kunt beschikken.
De hoeveelheid kennis die nodig is om een succesvol SaaS-product te ontwikkelen wordt regelmatig onderschat. Denk aan kennis op het gebied van usability, grafisch ontwerp, functioneel ontwerp, architectuur, development, security, performance, devops en testing. Vele specialismen die hun kennis actief up-to-date moeten houden, omdat de ontwikkelingen snel gaan. Manusjes van alles kunnen ingezet worden in een prototype fase, maar daarna zijn vakexperts nodig om een applicatie op het juiste niveau te krijgen.
Een externe, gespecialiseerde, partij beschikt wel over deze specialismen en kan hier een bepaalde rust creëren. De teams zijn daar al aanwezig en er kan bij nieuwe projecten geleund worden op de ervaring van andere projecten. Daarbij heeft iedereen een eigen specialisme binnen het team. Al deze personen overleggen met elkaar, waardoor een oplossing nooit gebaseerd is op de mening van één persoon, maar altijd op die van meerdere experts.
Dit brengt ons naar de volgende uitdaging, hoe selecteert u de beste ontwikkelaar voor het “verSaaSen” van uw product?
Het kiezen van een ontwikkelaar voor het “verSaaSen” van uw product kan lastig zijn.
De keuze voor een software ontwikkelaar kan lastig zijn, kiezen voor een software ontwikkelaar voor een zeer specifieke taak als het “verSaaSen” van uw softwareproduct is misschien nog wel lastiger.
Het is dan ook aan te raden te kiezen voor een leverancier die een ruime ervaring heeft met het ontwikkelen van SaaS-producten. Het is raadzaam om een leverancier te kiezen die op de hoogte is van recente en geaccepteerde frameworks. Door op een slimme manier generieke functionaliteit in te zetten bespaart u tijd en geld.
Enkele, maar niet de enige, aandachtspunten voor het selecteren van een SaaS-ontwikkelaar zijn:
- Voldoende ervaring met de ontwikkeling van SaaS-producten
- Ontwikkelaar is in staat om te werken met geaccepteerde talen en frameworks
- Er zijn voldoende vakspecialisten aanwezig bij de ontwikkelaar
- Kennis en continuïteit kunnen door de ontwikkelaar adequaat geregeld worden
- Ontwikkelaar biedt flexibiliteit van het team gedurende pieken en dalenFlexibiliteit kan geboden worden op bepaalde expertises (e.g. security, UX, etc)
- Ontwikkelaar heeft expertise op het gebied van Cloud Platforms
Het ombouwen van uw software product naar een SaaS-product kan een uitdagend karwei zijn. De opbrengsten zijn echter vaak meer dan de kosten op lange termijn voor uw on-premise product en dus meer dan de moeite waard. Met de juiste partner kunt u deze uitdagingen gemakkelijk het hoofd bieden. Kunnen we u helpen? We horen graag van u!
Waarom eigenlijk “verSaaSen”?
Breid uw bedrijf uit:
SaaS is in de cloud en in de cloud is locatie niet langer een beperking. Uw product wordt door “verSaaSen” direct een internationaal product. Op deze manier kunt u als ondernemer de kans grijpen om uw oplossing aan te bieden aan een veel grotere markt. Waar dan ook ter wereld.
Versnel product ontwikkeling:
Aanbieders van software die al zijn overgestapt naar een SaaS-model rapporteren grote voordelen op het gebied van productontwikkeling. De snelheid waarmee nieuwe features kunnen worden geïntroduceerd wordt over het algemeen met maar liefst 33% verhoogd.
Snellere groei:
SaaS-bedrijven groeien over het algemeen veel snellere dan reguliere software aanbieders. SaaS-oplossingen hebben vaak een aanzienlijk hogere adoptiegraad dan een on-premise product. SaaS wordt online aangeschaft of via een app store. Dit in combinatie met moderne sales- en marketing methoden betekent dat het omzetten naar SaaS gezien worden als het bouwen van een groeimachine.
Snellere ROI:
Een van de meest interessante aspecten van het “verSaaSen” van een software product ligt in het feit dat u met elke nieuwe aangesloten gebruiker uw marge verhoogt. Echter, het is niet alleen de groei in het aantal gebruikers die bijdraagt aan uw resultaat. Ook de operationele aspecten van “verSaaSen” dragen hun steentje bij. Elke nieuwe klant biedt een incrementele omzetgroei aan uw bedrijf met een minimale toename van de kosten.
Meer effectieve marketing methoden:
Het aanbieden van een gratis proefversie om gebruikers later te doen upgraden naar een volledige versie is al jaren geleden vervangen door freemium naar premium services. De focus ligt op het bieden van een duidelijke waardepropositie en conversiepad in de gratis of proefversie van uw product. Vanaf hier leiden de eerste in-app-ervaringen van de klant hen opvallend naar de functies die ze het meest waardevol voor hen en hun bedrijf zullen vinden
Benieuwd hoe wij de ontwikkeling van uw software aanpakken?
Maak een afspraak met onze experts!
“Laat ons u helpen om u te focussen op de groei van uw software.
“Na een eerste afspraak heeft u een duidelijk beeld van de mogelijkheden en een inschatting van kosten en doorlooptijd.”
Guido Sival – Director of Business Growth
T: +31 (0)20 420 4307
E: guido.sival@globalorange.nl