10 effectieve SaaS-prijsmodellen voor maximaal product succes

Book icon 6 min

Het vaststellen van het juiste prijsmodel voor jouw SaaS-product kan ingewikkeld zijn. Met zoveel beschikbare opties is het moeilijk om te weten welk model het beste is voor jouw bedrijf. Of je nu net begint of een verandering wilt doorvoeren, het is belangrijk om de voor- en nadelen van elk model te begrijpen voordat je een beslissing neemt. Het beste prijsmodel voor jouw bedrijf hangt af van factoren zoals het soort product dat je aanbiedt en jouw markt, sector en bedrijfsdoelstellingen. In dit artikel nemen we de populairste prijsmodellen voor SaaS onder de loep, waaronder op basis van een abonnement, freemium, de hoeveelheid gebruik en meer.

IN DIT ARTIKEL

  • Subscription-based pricing
  • Tiered pricing
  • Pay-per-use pricing
  • Usage-based pricing
  • Freemium pricing
  • Active-user-based pricing
  • Flat-fee pricing
  • Per-seat pricing
  • Modules or Per feature pricing
  • Total employee pricing

Subscription-based pricing

 

GXO Logistics

Dit is een populair prijsmodel voor SaaS-producten, waarbij klanten op regelmatige basis (bv. maandelijks of jaarlijks) een terugkerend bedrag betalen om toegang te krijgen tot de dienst. In 2022 zijn SaaS-bedrijven zich steeds meer gaan richten op prijsmodellen op basis van abonnementen. Het is aantrekkelijk voor klanten omdat het hen een lagere, voorspelbare prijs kan bieden. Traditionele prijsmodellen kunnen daarentegen minder transparant en duurder zijn. Prijsstelling op basis van abonnementen kan een stabielere inkomstenstroom opleveren, terwijl traditionele prijsmodellen dat soms niet zijn; met grotere vooruitbetalingen gevolgd door lange periodes van inactiviteit.

Adobe Creative Cloud bijvoorbeeld is een SaaS-product op abonnementsbasis waarmee gebruikers voor een maandelijks bedrag toegang krijgen tot een pakket creatieve tools, zoals Photoshop en Illustrator.

Tiered pricing

Dit prijsmodel biedt verschillende prijsopties of tiers op basis van de functies of het serviceniveau dat een klant wenst. Verschillende tiers, met verschillende prijzen, stellen bedrijven in staat gedifferentieerd waarde toe te voegen afhankelijk van gebruiker persona’s en daardoor mogelijk meer inkomsten oplevert. Een potentiële klant met een beperkt budget wordt misschien afgeschrikt door een pakket met een prijs van € 500,-, maar zou bereid zijn € 250,- te betalen voor minder functies.

Dropbox biedt bijvoorbeeld een gedifferentieerd prijsmodel, met verschillende abonnementen voor particulieren en zakelijke klanten die verschillende hoeveelheden opslag en functies bieden.

Let op; er is een potentieel risico van een daling van de marge/inkomsten als top-klanten regelmatig het toegewezen gebruik overschrijden.

Download de whitepaper: Succesvolle SaaS-producten ontwikkelen

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

Freemium pricing

Een freemium-prijsmodel voor een SaaS-product is een model waarbij het product gratis wordt aangeboden, maar er premium functies zijn die alleen tegen betaling toegankelijk zijn. Dit abonnement wordt vaak gebruikt door bedrijven die de adoptie van hun product willen verhogen door het gratis aan te bieden. Als een gebruiker eenmaal toegevoegde waarde ziet bij (of afhankelijk wordt van) het product en de functies ervan, is hij wellicht eerder geneigd te upgraden naar een betaalde versie met extra functies, gebruikers of capaciteit.

Spotify biedt bijvoorbeeld een gratis versie van zijn muziekstreamingdienst, maar gebruikers kunnen upgraden naar een betaald abonnement voor extra functies zoals offline en reclamevrij luisteren.

Usage-based pricing

Dit model is vergelijkbaar met pay-per-use pricing en brengt klanten in rekening op basis van hun gebruik van de diensten. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door het aantal gebruikte functies of de hoeveelheid gebruikte gegevens in rekening te brengen. Het prijsmodel op basis van gebruik is het meest geschikt voor klanten die alleen willen betalen voor wat ze gebruiken. Net als bij een vast abonnement is het prijsmodel transparant en zijn de kosten voorspelbaar.

Een cloud-based computerdienst kan klanten bijvoorbeeld laten betalen op basis van het aantal computeruren dat zij gebruiken.

Pay-per-use pricing

Dit model brengt klanten kosten in rekening op basis van hun gebruik van de dienst. Dit kan een goede optie zijn voor SaaS-producten met een hoge mate van variabiliteit in het gebruik, of voor bedrijven die de dienst slechts af en toe hoeven te gebruiken. Een cloudgebaseerde opslagdienst kan bijvoorbeeld een prijs per gebruik aanbieden, waarbij klanten alleen betalen voor de opslag die zij gebruiken.

Flat-fee pricing

Bij dit prijsmodel wordt eenmalig een bedrag vooraf in rekening gebracht voor de toegang tot de dienst. Dit kan een goede optie zijn voor SaaS-producten waarvan de ontwikkelingskosten hoog zijn, maar de lopende onderhoudskosten laag. Een projectbeheertool bijvoorbeeld, zou een vast bedrag kunnen vragen voor een levenslange licentie om het product te gebruiken.

GXO Logistics

Bekijk een paar van onze SaaS-projecten:

Modules or Per feature pricing

In dit model zijn de kenmerken de waardemeter, en worden verschillende niveaus onderscheiden op basis van de kenmerken die in elk niveau beschikbaar zijn. Een hoger aantal functies heeft meestal een hogere prijs. Het voordeel van dit prijsmodel is dat gebruikers voor een duurder niveau kunnen kiezen omdat een functie die zij nodig hebben alleen in een bepaald niveau beschikbaar is. De keuze van de functies die in een bepaald niveau moeten worden toegevoegd, vereist een sterke kennis van de (potentiële) klanten. Hierdoor daalt de retentie als gebruikers betalen voor veel functies die ze niet gebruiken.

Per-seat pricing

 

GXO Logistics

Dit prijsmodel brengt klanten in rekening op basis van het aantal gebruikers of ‘seats’ die de dienst zullen gebruiken. In tegenstelling tot de prijsstelling op basis van actieve gebruikers betaalt de klant voor alle seats, ook de seats die niet worden gebruikt. Dit kan een goede optie zijn voor SaaS-producten die zijn ontworpen voor teams of organisaties, zoals samenwerkingstools. Het is een minder interessant prijsmodel voor snelgroeiende bedrijven; zij zouden wellicht meer geïnteresseerd zijn in prijzen op basis van actieve gebruikers en kunnen het aantal gebruikers uitbreiden waardoor ze zich geen zorgen hoeven te maken over de aankoop van voldoende seats.

Slack hanteert bijvoorbeeld prijzen per ‘seats’ voor zijn teamcommunicatie- en samenwerkingsplatform.

Active-user-based pricing

Veel SaaS-bedrijven (vooral die welke zich richten op ondernemingen) moedigen jaarlijkse factureringscycli aan. Voor een klant kan dit betekenen dat hij vooraf voor al zijn werknemers betaalt – terwijl hij niet weet of al zijn werknemers de software gaan gebruiken. Prijzen per actieve gebruiker zijn hiervoor een oplossing; bedrijven kunnen zoveel gebruikers aanmelden als ze willen, wetende dat ze alleen voor de actieve gebruikers betalen.

Total employee pricing

Dit prijsmodel is gebaseerd op het totale aantal werknemers van een klant. Klanten met meer werknemers zullen een hogere prijs moeten betalen. Dit komt omdat bedrijven met meer werknemers meer van het product gebruiken en meer ondersteuning nodig hebben. Dit prijsmodel is eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en moedigt klanten aan het product efficiënter te gebruiken.

 

 

Uiteindelijk hangt het beste prijsmodel van jouw SaaS-product af van de branche waar jij je op focust, jouw bedrijfsdoelstellingen en de unieke kenmerken en waarde van jouw product. Daarnaast kan het nuttig zijn om te experimenteren met verschillende prijsmodellen om zo te zien welk model het beste werkt voor jouw bedrijf. Advies nodig? Wij helpen je graag verder!

GXO Logistics

Ready for next level product development?

Laten we een digitaal product creëren waar eindgebruikers en business stakeholders van zullen houden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.