Hikos: medisch platform voor zorgvragen
Het platform Hikos is er om medisch specialistische kennis voor iedereen toegankelijk te maken. De missie is dat patiënten goed geïnformeerd zijn, zodat zij kunnen deelnemen aan gesprekken en beslissen over hun medische traject. Ook biedt het platform een veilige omgeving waar mensen vragen kunnen stellen, zodat ze goed voorbereid naar hun volgende afspraak gaan.
Hikos wist na ervaringen met de samenwerking met een andere partij goed waar zij naar op zoek was: intensief contact (zodat er snel geschakeld en bijgestuurd zou kunnen worden), een team dat echt mee zou denken en er moest een wederzijdse klik zijn. Dat vond Jacqueline Timmermans, founder van Hikos, in GlobalOrange: “De manier van werken was erg fijn en de aanpak zeer grondig; er werd echt gedacht vanuit het belang van de klant en de gebruikers van het uiteindelijke product”.
UITDAGING
GlobalOrange en Hikos stonden samen voor een uitdaging om een medisch platform te bouwen. Deze zou moeten fungeren als stabiele eerste fase vanuit waar er verder gebouwd zou kunnen worden. Op het platform krijgen patiënten digitaal medisch advies van specialisten die meedenken. Dit zorgt voor rust bij de patiënt.
AANPAK
GlobalOrange had samen met Hikos een collectief doel, namelijk om met een beperkt budget een goed platform neer te zetten. Door de inzet van onze standaard SaaS infrastructuur (Infrakit) zet GlobalOrange met minimale kosten een veilige, schaalbare infrastructuur neer en worden hiermee de DevOps kosten tot een minimum beperkt.
RESULTAAT
- Een uniek platform gecreëerd volgens planning met zeer tevreden klanten
- De eerste versie wordt nu al ingezet voor o.a. de klanten van Zilveren Kruis
Een verbindend platform voor medische kennis en ondersteuning
Hikos is ontstaan uit een persoonlijke ervaring van founder Jacqueline Timmermans, die zelf patiënt werd, wat direct heeft bijgedragen aan de oprichting. Hierdoor realiseerde ze zich dat veel mensen zich ‘verdwaald’ voelen in het zorgsysteem en de overweldigende hoeveelheid informatie die online beschikbaar is. Hikos is gebouwd om laagdrempelig online overleg met een medisch specialist mogelijk te maken. Via het platform kunnen patiënten vragen stellen, medische informatie delen en advies ontvangen van gekwalificeerde professionals. Dit online overleg stelt patiënten in staat om direct contact te hebben met specialisten, ongeacht hun locatie, waardoor de toegang tot deskundig advies wordt vereenvoudigd.
InfraKit voor infrastructuurbeheer
InfraKit speelt een essentiële rol in het Hikos-platform door een betrouwbare en schaalbare infrastructuur te bieden die is afgestemd op de groeiende behoeften van het medisch platform. Dankzij de geautomatiseerde inrichting en het beheer van de cloudomgeving kan Hikos zich volledig richten op het faciliteren van zorgvragen, zonder zich druk te maken over technische complicaties. InfraKit’s ingebouwde beveiligings- en compliancefuncties waarborgen dat het Hikos-platform voldoet aan de strenge regelgeving in de zorgsector en zorgt voor de bescherming van gevoelige patiëntgegevens. Deze naadloze infrastructuur stelt Hikos in staat om efficiënt op te schalen en betrouwbare zorgoplossingen te blijven bieden.
De samenwerking in 3 woorden
Meedenkend
“Er wordt niet blind gebouwd wat je vraagt, maar je wordt echt uitgedaagd om je keuzes uit te leggen en er wordt nagedacht over de beste manier om te bouwen. Er werd met veel aandacht gekeken naar het product en de gebruikers. Ook wordt de betrokkenheid van de klant erg gewaardeerd en juist omdat we makkelijk met elkaar konden sparren was alles klaar binnen de afgesproken tijdsperiode.”
Multidisciplinair
“Het team bestaat niet alleen uit een productmanager en developers, maar ook een IT-architect, een business developer en User Experience designer. Al direct vanaf de start, bij de zogenaamde Product Discovery werd er vanuit zoveel professionele hoeken meegekeken; dat maakte deze samenwerking ook zeer waardevol.”
Lean
“Tijdens het process werd er echt gekeken hoe je dingen op de meest efficiënte manier kunt doen om het beste resultaat te boeken en er wordt onderweg aangepast waar nodig. Zo hebben we naar mijn mening echt de beste versie van het huidige platform neer kunnen zetten.”
Succes factoren
Het Hikos platform krijgt direct al veel positieve feedback van gebruikers. Ook wordt het inmiddels al ingezet voor cliënten van o.a. Zilveren Kruis. Volgens directe gebruikers van Hikos is het platform nu efficiënter en overzichtelijker in gebruik en patiënten voelen zich gehoord en weten nu precies welke stappen ze kunnen zetten in hun medische proces. Jacqueline: “Dat is exact waarom ik Hikos ben begonnen.”
Het opgeleverde platform is schaalbaar voor de toekomst en na de succesvolle afronding van de eerste versie is het doel van Hikos om in de toekomst onder andere specialisten straks zelf in het systeem te kunnen laten werken.
De samenwerking met GlobalOrange
Jacqueline: “Na grondig onderzoek zijn we bij GlobalOrange uitgekomen. Na een eerdere samenwerking wist ik goed waar we naar op zoek waren; een professionele partij waar we intensief contact mee zouden kunnen hebben, zodat er snel geschakeld en bijgestuurd zou kunnen worden. Dat er een goede klik was vond ik ook erg belangrijk.”
De verwachtingen van de samenwerking werden overtroffen. Jacqueline: “Je weet natuurlijk nooit helemaal wat je kunt verwachten, het is altijd een sprong in het diepe. Maar door de grondige aanpak direct vanaf het begin, voelde het al heel goed en daardoor kreeg ik snel vertrouwen in het gehele proces. Het team van GlobalOrange was flexibel, nauwkeurig en hield altijd de eindgebruiker als belangrijkste persoon in gedachten. Ik ben zeer tevreden met de samenwerking en het opgeleverde product”.
Ready for next level product development?
Laten we een digitaal product creëren waar eindgebruikers en business stakeholders van zullen houden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.