Pas het vernieuwde Agile Product Manifesto toe om sneller waarde te creëren
Ben je er klaar mee om producten te ontwikkelen die geen echte impact hebben? Worstel je met het creëren van waarde voor zowel jouw eindgebruikers als jouw bedrijf? Kijk dan eens naar het Agile Product Manifesto, welke jouw productontwikkelingsteam kan helpen om sneller waarde te creëren.
IN DIT ARTIKEL
- Het oorspronkelijke Agile Manifest
- Waarden van het Agile Product Manifesto
- Principes van het Agile Product Manifesto
Het oorspronkelijke Agile Manifest is achterhaald
Het oorspronkelijke Agile Manifest, hoewel revolutionair in zijn tijd, is inmiddels achterhaald. De focus op het creëren van functies boven het creëren van waarde heeft ertoe geleid dat teams producten ontwikkelen die geen echte problemen oplossen of voldoen aan de behoeften van hun eindgebruikers. Het Agile Product Manifesto van onder andere David Pereira pakt dit probleem direct aan door meer nadruk te leggen op het creëren van waarde voor zowel eindgebruikers als bedrijven. Daarom hebben wij bij GlobalOrange de principes van dit manifest overgenomen om maximale waarde te leveren aan onze klanten (bedrijven die een SaaS product of Online platform als kern van hun bedrijf hebben). De belangrijkste principes van het Agile Product Manifesto en het verschil met het originele Agile Manifesto worden hieronder beschreven. Pas jij deze principes al toe?
Waarden van het Agile Product Manifesto
- Eenvoud boven perfectie
- Doelen nastreven in plaats van projectplannen uitvoeren
- Inzicht in het probleem boven het bedenken van oplossingen
- Behoeften van eindgebruikers boven meningen van belanghebbenden
- Resultaten meten in plaats van uitgaan van impact
Hoewel er waarde zit in de items aan de rechterkant, wordt er meer waarde gehecht aan de dik gedrukte items.
Voortbouwend op bovenstaande waarden en die van het Agile Manifesto, stellen David Pereira en anderen de volgende principes voor als leidraad voor productontwikkeling:
Download het Agile Product Manifesto (ENG) als PDF:
Principes
- Het creëren van waarde voor eindgebruikers en bedrijven is wat succes definieert
- Vaak heroriënteren op wat waarde creëert
- Omarm onzekerheid. Vraag liever om vergeving dan om toestemming
- NEE zeggen resulteert in focus om waardevolle oplossingen te leveren
- Maak aannames en valideer ze zo snel mogelijk
- De sleutel tot innovatie is het nemen van kleine risico’s waarvan je kunt leren en op bewijs gebaseerde verbeteringen mogelijk maken
- Houdt KPIs bij en concentreer je op het verbeteren ervan, naast de financiële resultaten
- Houd de Product Backlog schoon. Backlog items verouderen als melk, niet als wijn
- Maak eerst een go-live strategie en werk van daaruit terug
- Ken je klant en gebruikers! Elk product heeft beiden
- Vorm cross-functionele teams rond de productvisie en maak iedereen verantwoordelijk voor het behalen van resultaten
- Het management geeft productteams bevoegdheid
Om van dit manifest te profiteren, adviseren de makers om een stap terug te nemen van je werk, na te denken over het scenario en deze gedachten te delen met de mensen met wie je werkt. Zowel in je team als in het management.
Meer weten over hoe je de principes van dit manifest het beste kunt integreren in jouw bedrijf? Neem contact met ons op en wij denken graag met je mee.
Het probleem begrijpen alvorens aan oplossingen te denken
Het Agile Product Manifesto hecht waarde aan het begrijpen van het probleem voordat er oplossingen worden bedacht. Dit lijkt misschien een kleine verschuiving, maar het maakt een enorm verschil. Door de tijd te nemen om het probleem echt te begrijpen, kunnen teams de oorzaak aanpakken en een oplossing creëren die echt voldoet aan de behoeften van de eindgebruiker. Dit leidt tot een beter product en uiteindelijk tot een grotere impact.
Behoeften van eindgebruikers zijn het belangrijkst
Het Agile Product Manifesto hecht ook meer waarde aan de behoeften van de eindgebruiker boven de mening van belanghebbenden. Deze mentaliteitsverandering zorgt ervoor dat het product wordt ontwikkeld voor de mensen die het daadwerkelijk zullen gebruiken, in plaats van voor de belanghebbenden die hun eigen agenda hebben. Door de eindgebruiker voorop te stellen, kunnen teams producten maken die echt een verschil maken.
Resultaten meten in plaats van uitgaan van impact
Maar waarde creëren voor eindgebruikers is slechts de helft van de strijd. Het Agile Product Manifesto benadrukt het belang van het meten van resultaten boven het maken van hypotheses over de impact, en moedigt teams aan dit te doen. Door zich te richten op datagestuurde keuzes kunnen teams ervoor zorgen dat ze ook extra waarde creëren voor het bedrijf.
Download de whitepaper: Succesvolle SaaS-producten ontwikkelen
Dus, ben je klaar om echte impact te maken? De toepassing van het Agile Product Manifesto kan jouw team helpen sneller waarde te creëren en een grotere impact te hebben voor zowel jouw eindgebruikers als jouw bedrijf. Neem de eerste stap en probeer het eens – je zult er geen spijt van krijgen! Wij kunnen je vertellen dat onze klanten zeer enthousiast zijn over dit manifest nu ze de waarde hebben gemerkt die we kunnen leveren door de principes toe te passen.
Wil je meer weten over het Agile Product Manifesto of hoe je de principes het beste door kunt voeren in jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!
Ready for next level product development?
Laten we een digitaal product ontwikkelen waar eindgebruikers en business stakeholders blij van worden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.