SaaS-producten voor nichemarkten

Book icon 4 min

Software-as-a-Service (SaaS) is internationaal upcoming. Maar volgens het onderzoeksbureau Forrester kleven er ook risico’s aan de populariteit dit type software, zoals die van monoculturen en monopolies. GlobalOrange ziet echter een groeiende vraag naar SaaS-producten voor nichemarkten, waarbij user experience en conversie centraal staan.
De voordelen van cloud computing en mobiele apps zijn legio. En ook bedrijven zijn inmiddels overstag. Er zijn zelfs vendoren, CIO’s en analisten die stellen dat SaaS de toekomst is van alle applicaties.

BELANGRIJKSTE LEERPUNTEN

  • Wanneer een maatwerk oplossing?
  • Belang van conversie

Volgens Yvo Gortemaker, directeur van GlobalOrange, zijn er steeds meer organisaties die bij het ontwikkelen van een online bedrijfsmodel besluiten om hun bedrijfsapplicaties in een SaaS-dienst te verwerken. Hij vertelt:

“Generieke SaaS-producten bieden vaak maar beperkte mogelijkheden. Verwacht je meer functionaliteit of allerlei koppelingen met bedrijfsapplicaties of online diensten, dan is er toch maatwerk nodig. Het ontwikkelen van een SaaS-applicatie op maat kan dan een veel efficiëntere optie zijn.”

Conversie is leidend. Door het flexibele verkoopmodel van SaaS zijn gebruikersgemak en conversie uiterst belangrijk om gebruikers te winnen en vast te houden. Gortemaker:

“Het gebruik van een SaaS-product kun je in principe elk moment stopzetten. Laat het gebruiksgemak te wensen over of ontbreken er mogelijkheden, dan is een concurrerend product snel gevonden.”

Om die reden is het ontwikkelen van SaaS-producten radicaal anders dan traditionele softwareontwikkeling. De software wordt via het internet geleverd en moet daarom, zeker voor zakelijk gebruik, uiterst betrouwbaar en altijd beschikbaar zijn. Daarnaast is een succesvol SaaS-product gebaseerd op een doordacht businessplan, dat vaak aansluit op een heel specifiek gebruiksscenario, Gortemaker legt uit:

“Zo’n oplossing is veelal niet standaard beschikbaar. Maar bovendien moet de focus echt liggen op het optimaliseren van de user experience en het continu verbeteren van de conversie. Vrijwel geen enkel SaaS-product zou slagen als het volgens de ouderwetse watervalmethode zou worden ontwikkeld.”

“GlobalOrange is een goede partner gebleken bij het ontwikkelen van MijnBovemij.nl. Zij hebben in het hele traject met ons meegedacht en de communicatie onderling verliep soepel. We zijn goed op de hoogte gehouden van de status van de verschillende onderdelen en de afgesproken deadlines werden gehaald.”

Niels Besier
Web specialist Bovemij

“Een collega van mij heeft GlobalOrange aanbevolen als partner om dit project te realiseren. De flexibiliteit van GlobalOrange zorgde ervoor dat we snel konden starten met het project. De ontwikkelaars van GlobalOrange waren in no-time een onderdeel van het team en dat zie je terug in het resultaat. De mensen van GlobalOrange zijn open, direct en committed. Hetzelfde kan gezegd worden over de communicatie, open en helder. De kwaliteit van de mensen van GlobalOrange heb ik als bijzonder hoog ervaren en we zetten de samenwerking graag voort.”

Gabi Helfenstein
Chief Commercial Officer Tikkie/MoneYou

Whitepaper: Succesvol een SaaS-product ontwikkelen

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

Ready for next level product development?

Laten we een digitaal product creëren waar eindgebruikers en business stakeholders van zullen houden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.