Wat is een MVP? (minimum Viable Product)
Een MVP of Minimum Viable Product, de meest simpele versie van je product waarmee je daadwerkelijk waarde kunt bieden aan je gebruiker, deze tevreden kunt stellen en aan je kunt binden. Het bouwen van een simpele maar goed functionerende versie van je uiteindelijke product zorgt er voor dat je zo snel mogelijk live kan en zaken kunt gaan doen. Daarnaast kun je direct beginnen met het verzamelen van feedback en dus leren van je gebruikers. Deze interacties zorgen ervoor dat je nieuwe features kunt prioriteren.
Het concept minimum viable product of MVP is het beste te begrijpen door de drie onderliggende ideeën te verkennen:
- Het bijvoeglijk naamwoord “minimum” refereert naar het beperken van de investering die nodig is om het product in kwestie te ontwikkelen. Alsmede naar de beperkte hoeveelheid features die worden geïmplementeerd.
- “Viable” impliceert dat uw product klaar is om de markt te betreden. Klaar om uw eerste klanten aan uw onderneming te binden en om hun feedback te verwerken.
- Product refereert vanzelfsprekend naar het product of service dat u voor uw klanten/gebruikers laat ontwikkelen.
Een MVP is een versie van uw product.
Een MVP is iets anders dan een product dat “niet klaar” is maar een vertrekpunt naar het perfecte product. Onderweg worden beslissingen genomen op basis van data, feedback en interacties met gebruikers in plaats van een groots vooropgezet plan. Facebook, AirBNB, Amazon, Twitter en Uber zagen allemaal het levenslicht als MVP.
We verkennen wat een Minimum Viable Product daadwerkelijk is en hoe u van deze manier van ontwikkelen kunt profiteren.
Een MVP is precies goed genoeg.
Neem uw backlog, een lijst met features die u in uw product wilt bouwen. Het prioriteren van de release van deze features kan een bijzonder lastige klus zijn. GlobalOrange heeft hier jarenlange ervaring mee en helpt u graag. Vanzelfsprekend kiest u voor features die de grootste waarde hebben voor uw gebruikers en welke het snelst/makkelijkst/goedkoopst te verwezenlijken zijn. Een MVP bestaat uit de ideale set van enkele van deze features die uw product “lanceringswaardig” maken.
Het selecteren van deze features dwingt u om te denken als zowel de gebruik van uw product en als ondernemer. U dient zakelijk te denken om ontwikkelingskosten te beheersen en tegelijkertijd in te kunnen zien welke features maximale waarde aan uw product toevoegen.
Een MVP is goed genoeg voor early adopters.
De eerste iteratie van uw product dient goed genoeg te zijn om een probleem op te lossen voor uw gebruikers. Het dient gebruiksklaar en effectief te zijn. Goed genoeg om direct omzet te kunnen realiseren uit een kleinere groep early adopters. Sterker nog, uw MVP dient zo goed te zijn dat deze groep vroege gebruikers ambassadeurs worden van uw product.
Een MVP is future ready.
Niet alle MVP’s zijn gelijkwaardig, het snel bouwen van een simpel product is iets anders dan wat we hierboven hebben beschreven. Een degelijk MVP is klaar voor de toekomst, klaar voor nieuwe features en volledig schaalbaar. Op een slechte fundering bouwt u geen wolkenkrabber.
Wat een MVP niet is:
Het idee achter een MVP is in principe vrij simpel, dat is ook precies het idee. Echter, er bestaan flink wat misverstanden rondom Minimum Viable Products en de definitie van dergelijke producten:
- Een MVP is geen prototype, het is een product dat klaar is om te groeien.
- Een MVP is geen proof of concept, het wordt gepresenteerd als een gevalideerd product.
Wat definieert een goed MVP?
Een goed MVP is sterk gefocust, de gebruiker staat altijd centraal. Het gehele product is ontworpen rondom de behoeften van de gebruiker en het product lost op simpele wijze een duidelijk gedefinieerd probleem op. In een goed MVP zit de mogelijkheid om feedback van gebruikers te verzamelen en de manier waarop gebruikers het product gebruiken te meten.
En een slecht MVP?
Een gecompliceerd MVP is een slecht MVP. De daadwerkelijke behoeften van de gebruiker zijn uit het oog verloren. Er zijn teveel concessies gedaan, het heeft eigenlijk geen echt bestaansrecht meer. De complexiteit van het product zorgt voor slechte gebruikservaringen van de eerder genoemde belangrijke early adopters.
Ondernemen met een MVP.
Voor ondernemers is een MVP een perfecte methode of framework om een beter product te definiëren. Om de realisatie van een product zowel dichtbij de gebruiker als markt staat te versnellen en tegelijkertijd kosten te drukken. Ondernemen met een MVP stelt u instaat om:
- Een uitgebreide product visie te ontwikkelen: Als ondernemer met een software– of SaaS-product is het hebben van een solide product visie van groot belang. Een Agile benadering van productontwikkeling maakt het gemakkelijker om “groots te denken”. We maken backlogs en beschrijven een compleet of ideaal product, inclusief features die we op dat moment absoluut niet kunnen bekostigen. We nemen ze op in onze backlog en wachten op de juiste moment om ze te kunnen implementeren.
- Een product te bouwen voor minder: Het proces zoals hierboven beschreven stelt u in staat om een start waardig product te bouwen met minder budget. Het ontwikkelen van een MVP draait om het selecteren van “must-have features”. Features die uw eerste klanten tevreden stellen en aan uw binden. De rest bewaren we voor later, we focussen op de essentie. Op het allerbelangrijkste. Op deze manier is uw product sneller ontwikkeld, verdient u sneller geld en bespaart u uiteindelijk ontwikkeluren.
- Input verkrijgen van uw gebruikers: de mogelijkheid om feedback van uw gebruikers te verzamelen is een belangrijke succesfactor voor uw product. Correcte analyse van verzamelde data kan u belangrijke inzichten verschaffen in het daadwerkelijke gebruik van uw product. De kans is redelijk aanwezig dat deze inzichten uw eerste ideeën bijsturen.
- Snel de markt te betreden: Het bouwen van een MVP gaat om het bouwen van de meest simpele versie van je product waarmee je daadwerkelijk waarde kunt bieden aan je gebruiker en deze tevreden kunt stellen en aan je kunt binden. Dit stelt u in staat om de markt sneller te betreden, sneller uw investering terug te verdienen en mogelijke concurrenten te snel af te zijn.
- Pivot, pivot, pivot: Doordat u uw MVP mét uw gebruikers ontwikkeld, bouwt u een band op met hen. Dit geeft u waardevolle inzichten en data over de performance van uw product. Deze inzichten kunt gebruiken om uw prioriteiten en/of roadmap aan te passen. Indien nodig kunt deze inzichten zelfs gebruiken voor een pivot.
Een Minimum Viable Product (MVP) ontwikkelen.
Sprint 0. en uw MVP.
In de meeste gevallen is het raadzaam om de ontwikkeling van uw Minimum Viable Product te beginnen met een zogenaamde Sprint 0. Een analyse fase. Voordat er begonnen wordt met de daadwerkelijke ontwikkeling van uw product worden scope en definitie geanalyseerd en bepaald. We bekijken hoe uw product het beste verwezenlijkt kan worden en we analyseren uw visie en doelen. Zo verzekeren we ons van een vliegende start.
Onze belofte.
Uw voordeel.
Ontwikkelen van een succesvol MVP.
Ook kunnen we u natuurlijk van dienst zijn met het ontwikkelen van een succesvol minimal viable product. Met gevoel voor business en top-expertise in user experience, technologie en machine learning ontwikkelen wij bedrijfskritische SaaS en platform software. Als technologie partner denken we met u mee en zijn we gedreven om uw bedrijf succesvol te maken. Wij werken voor start-ups, scale-ups en grotere bedrijven zoals: Tikkie, Ticketscript, XPO Logistics, SimpledCard, KLM en VUmc.
Benieuwd hoe wij de ontwikkeling van de MVP van uw software zouden aanpakken?
Maak nu een afspraak en u heeft snel duidelijkheid.
“Na een eerste afspraak heeft u een duidelijk beeld van de mogelijkheden en een inschatting van kosten en doorlooptijd.”
Yvo Gortemaker – Co-Founder GlobalOrange
T: +31 (0)20 420 4307
E: yvo.gortemaker@globalorange.nl