Mensen uiteten

Duitsland going Dutch: Moneyou brengt Tikkie naar onze Oosterburen

Amper anderhalf jaar na de introductie van Tikkie maken meer dan twee miljoen Nederlanders dankbaar gebruik van het product. Tijd om de Duitse markt te veroveren! In opdracht van Moneyou (100% dochter van ABN AMRO) ondersteunde GlobalOrange met een dedicated team de ontwikkeling van een Duitse variant en nieuwe Nederlandse update van het platform. Er is in de eerste 5 jaar van Tikkie meer dan 10 miljard euro aan betalingen afgehandeld!

Kannst du mir einen Tikkie schicken?

UITDAGING

Hoe zorgen we ervoor dat Tikkie binnen enkele maanden klaar is om de Duitse markt te bestormen en bovendien weer helemaal bij de tijd is op technologisch vlak?

AANPAK

GlobalOrange vernieuwde de architectuur, moderniseerde de gebruikte technologieën en zorgde ervoor dat de applicatie meertalig werd. Daarnaast werd veel aandacht besteed aan de usability van de app en webapplicatie.

RESULTAAT

  • Aansluiting bij meer dan 3000 Duitse banken.
  • Verhoogde schaalbaarheid en betere onderhoudbaarheid maken het Tikkie platform future-proof.
  • De technologie die GlobalOrange heeft ontwikkeld wordt nu gebruikt voor de Nederlandse versie van het populaire platform.
  • Tikkie telt inmiddels meer dan zeven miljoen gebruikers. Op sommige dagen worden er >300.000 Tikkies verstuurd.
  • Update: In Duitsland is Tikkie geen succes geworden, onze Oosterburen geven nog steeds de voorkeur aan “Bargeld”, contant geld om drankjes mee af te rekenen.

Supersnel en simpel verrekenen

Etentjes, nachten in de kroeg of het kopen van festivalkaartjes. Al deze activiteiten eindigen met het sturen van een Tikkie. Tikkie is een gratis app beschikbaar voor zowel iOS als Android. Het platform is een initiatief van ABN AMRO maar ook toegankelijk voor klanten van andere banken. Met Tikkie kun je eenvoudig betaalverzoeken sturen naar vrienden en familie via WhatsApp of een Messenger. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen bank. Tikkie is te gebruiken door iedereen met een Nederlandse betaalrekening en een geschikte smartphone. De ontvanger van een betaalverzoek hoeft zelf niet te beschikken over de app. Gemak dient de mens. Beter gezegd, dit gemak dient meer dan twee miljoen mensen. Tikkie verzamelde binnen anderhalf jaar een gigantische groep gebruikers om zich heen. Inmiddels worden er ook proeven gedaan om de app te introduceren in het zakelijke betaalverkeer. Onder Andere Transavia, Hello Fresh, Ajax en Warchild participeren in tests. Tikkie zou bestaande betaalmanieren zoals pinnen, PayPal en creditkaarten kunnen vervangen. Het is nu al mogelijk om in Amsterdam een gezond sapje te betalen met de app.

Tikkie over GlobalOrange

Gabi Helfenstein (Tikkie/Moneyou) aan het woord

Het succes van Tikkie in Nederland is voor een groot deel te verklaren door het gebruiksgemak en de snelheid van het product in combinatie met het bekende iDeal. Het terugvragen van geld is zo gebeurd en bovendien gemakkelijk bij te houden. Daarbij is het betalen van een Tikkie door middel van GIF (korte en repeterende animaties) grappig vormgegeven zodat het terugvragen van geld een minder gênante exercitie wordt dan dat het meestal is.

De Duitse variant van Tikkie hebben we samen met ontwikkelaars van GlobalOrange opgebouwd tijdens een 100 dagen challenge. In ons kantoor hing een, inmiddels beruchte, scheurkalender. Elke dag telde. We hebben deze ambitieuze deadline als team ruimschoots gehaald.

Uiteindelijk hebben we 67 effectieve werkdagen nodig gehad om Tikkie in de Duitse App-store te krijgen.

Een collega van mij heeft GlobalOrange aanbevolen als partner om dit project te realiseren. De flexibiliteit van GlobalOrange zorgde ervoor dat we snel konden starten met het project. De ontwikkelaars van GlobalOrange waren in no-time een onderdeel van het team en dat zie je terug in het resultaat. De mensen van GlobalOrange zijn open, direct en committed. Hetzelfde kan gezegd worden over de communicatie, open en helder. De kwaliteit van de mensen van GlobalOrange heb ik als bijzonder hoog ervaren en we zetten de samenwerking graag voort.

 

 

 

Samen met GlobalOrange hebben we de codebase van Tikkie gerefactored, klaar gemaakt voor localization en sterk schaalbaar gemaakt. Daarnaast hebben we met andere experts ervoor gezorgd dat Tikkie draait op Amazon’s AWS. Deze nieuwe versie van Tikkie is klaar voor de toekomst en kan groeien zonder dat de variabele kosten significant stijgen.

We zien de Duitse variant van Tikkie als een communicatie instrument voor de Duitse markt. De naam Moneyou is nog vrij onbekend in wij denken dat wij met deze App aan onze brand kunnen werken. Met Tikkie.de tonen wij gebruiksgemak, fun, snelheid en veiligheid.

Wij geloven dat een best-of-breed oplossing nodig is om tot het beste resultaat te komen. Belangrijk om te weten is dat wij onafhankelijk zijn in onze keuze voor partners en leveranciers, zodat we altijd de beste oplossing voor jouw bedrijf kunnen kiezen.

Dit is precies de reden dat we Tikkie.de geïmplementeerd hebben op Amazon Web Services of AWS. De juiste infrastructuur vormt als het ware de fundering voor een succesvol platform. Met onze onafhankelijke partners kunnen we een stabiele, veilige en bovenal flexibele basis bieden voor jouw platform.

Ontwikkelaar over de case

Front-end developer Daniel Ionescu aan het woord

Het doel van dit project was duidelijk: Duitse gebruikers dezelfde simpele en snelle terugbetaal-functionaliteit bieden zoals Tikkie dat in Nederland doet. De Duitse bank infrastructuur is echter significant anders dan die in Nederland. Waar het Nederlandse product met iDeal werkt en slechts met een klein tiental banken hoeft te communiceren moet de Duitse variant met meer dan 3000 banken functioneren. Deze banken hanteren allemaal hun eigen API en dienen allemaal in een transactie flow geïntegreerd te worden. Dit heeft Moneyou weten te bereiken door samen te werken met het Duitse FintecSystems. Deze partij levert een component die betalingen faciliteert op basis van de bank van de gebruiker.

In totaal hebben er vijf mensen van GlobalOrange samen met Moneyou aan Tikkie Duitsland gewerkt. We voelden ons direct thuis, de samenwerking verliep meer dan soepel door de constante en open communicatie. Er was sprake van sterke synergie. Natuurlijk was er tijdsdruk, maar we hebben al onze sprint goals relatief gemakkelijk gehaald zonder concessies te hoeven doen.

 

 

Samen met het team van Moneyou en Tikkie NL realiseerden we constant bruikbare producten. Dit heeft er toe geleid dat we onze 100 dagen challenge ruimschoots haalden en daardoor extra tijd hadden om het eindproduct te testen.

We hebben onder andere het huidige product gerefactored, en het product geemigreerd naar Amazon Web Services. Amazon biedt een perfect platform voor het ontwikkelen en onderhouden van digitale producten. Het grote voordeel van AWS is dat we op een snelle en stabiele manier features aan een product kunnen toevoegen. Zo bouwen we een kwaliteitsproduct. Het systeem test wijzigingen volledig geautomatiseerd en implementeert wijzigingen soms al binnen twintig minuten.

Ook hebben we een nieuwe marketing website ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de Duitse markt.

Ready for next level product development?

Laten we een digitaal product creëren waar eindgebruikers en business stakeholders van zullen houden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.