MVP, ofwel het minimum viable product, en de voordelen voor de ondernemer
Wat is een MVP ofwel een Minimum Viable Product?
Een MVP of Minimum Viable Product, de meest simpele versie van je product waarmee je daadwerkelijk waarde kunt bieden aan je gebruiker, deze tevreden kunt stellen en aan je kunt binden. Het bouwen van een simpele maar goed functionerende versie van je uiteindelijke product zorgt er voor dat je zo snel mogelijk live kan en zaken kunt gaan doen. Daarnaast kun je direct beginnen met het verzamelen van feedback en dus leren van je gebruikers. Deze interacties zorgen ervoor dat je nieuwe features kunt prioriteren.
Het concept minimum viable product of MVP is het beste te begrijpen door de drie onderliggende ideeën te verkennen:
Het bijvoeglijk naamwoord “minimum” refereert naar het beperken van de investering die nodig is om het product in kwestie te ontwikkelen. Alsmede naar de beperkte hoeveelheid features die worden geïmplementeerd.
“Viable” impliceert dat jouw product klaar is om de markt te betreden. Klaar om je eerste klanten aan jouw onderneming te binden en om hun feedback te verwerken.
Product refereert vanzelfsprekend naar het product of service dat je voor jouw klanten/gebruikers laat ontwikkelen.
Een MVP is een versie van jouw product
Een MVP is iets anders dan een product dat “niet klaar” is maar een vertrekpunt naar het perfecte product. Onderweg worden beslissingen genomen op basis van data, feedback en interacties met gebruikers in plaats van een groots vooropgezet plan. Facebook, AirBNB, Amazon, Twitter en Uber zagen allemaal het levenslicht als MVP.
We verkennen wat een Minimum Viable Product daadwerkelijk is en hoe je van deze manier van ontwikkelen kunt profiteren.

Een MVP is precies goed genoeg
Neem jouw backlog, een lijst met features die je in jouw product wilt bouwen. Het prioriteren van de release van deze features kan een bijzonder lastige klus zijn. GlobalOrange heeft hier jarenlange ervaring mee en helpt je graag. Vanzelfsprekend kies je voor features die de grootste waarde hebben voor jouw gebruikers en welke het snelst/makkelijkst/goedkoopst te verwezenlijken zijn. Een MVP bestaat uit de ideale set van enkele van deze features die jouw product “lanceringswaardig” maken.
Het selecteren van deze features dwingt je om te denken als zowel de gebruik van jouw product en als ondernemer. Je dient zakelijk te denken om ontwikkelingskosten te beheersen en tegelijkertijd in te kunnen zien welke features maximale waarde aan jouw product toevoegen.
"Een MVP is de meest simpele versie van je product waarmee je waarde kunt bieden aan je gebruiker."
Een MVP is goed genoeg voor early adopters
De eerste iteratie van jouw product dient goed genoeg te zijn om een probleem op te lossen voor jouw gebruikers. Het dient gebruiksklaar en effectief te zijn. Goed genoeg om direct omzet te kunnen realiseren uit een kleinere groep early adopters. Sterker nog, jouw MVP dient zo goed te zijn dat deze groep vroege gebruikers ambassadeurs worden van jouw product.
Een MVP is future ready
Niet alle MVP’s zijn gelijkwaardig, het snel bouwen van een simpel product is iets anders dan wat we hierboven hebben beschreven. Een degelijk MVP is klaar voor de toekomst, klaar voor nieuwe features en volledig schaalbaar. Op een slechte fundering bouw je geen wolkenkrabber.
Wat een MVP niet is:
Het idee achter een MVP is in principe vrij simpel, dat is ook precies het idee. Echter, er bestaan flink wat misverstanden rondom Minimum Viable Products en de definitie van dergelijke producten:
- Een MVP is geen prototype, het is een product dat klaar is om te groeien.
- Een MVP is geen proof of concept, het wordt gepresenteerd als een gevalideerd product.
Wat definieert een goed MVP?
Een goed MVP is sterk gefocust, de gebruiker staat altijd centraal. Het gehele product is ontworpen rondom de behoeften van de gebruiker en het product lost op simpele wijze een duidelijk gedefinieerd probleem op. In een goed MVP zit de mogelijkheid om feedback van gebruikers te verzamelen en de manier waarop gebruikers het product gebruiken te meten.
En een slecht MVP?
Een gecompliceerd MVP is een slecht MVP. De daadwerkelijke behoeften van de gebruiker zijn uit het oog verloren. Er zijn teveel concessies gedaan, het heeft eigenlijk geen echt bestaansrecht meer. De complexiteit van het product zorgt voor slechte gebruikservaringen van de eerder genoemde belangrijke early adopters.
Ondernemen met een MVP.

Ondernemen met een MVP
Voor ondernemers is een MVP een perfecte methode of framework om een beter product te definiëren. Om de realisatie van een product zowel dichtbij de gebruiker als markt staat te versnellen en tegelijkertijd kosten te drukken. Ondernemen met een MVP stelt je instaat om:
- Een uitgebreide product visie te ontwikkelen: Als ondernemer met een software– of SaaS-product is het hebben van een solide product visie van groot belang. Een Agile benadering van productontwikkeling maakt het gemakkelijker om “groots te denken”. We maken backlogs en beschrijven een compleet of ideaal product, inclusief features die we op dat moment absoluut niet kunnen bekostigen. We nemen ze op in onze backlog en wachten op de juiste moment om ze te kunnen implementeren.
- Een product te bouwen voor minder: Het proces zoals hierboven beschreven stelt je in staat om een start waardig product te bouwen met minder budget. Het ontwikkelen van een MVP draait om het selecteren van “must-have features”. Features die jouw eerste klanten tevreden stellen en aan jou binden. De rest bewaren we voor later, we focussen op de essentie. Op het allerbelangrijkste. Op deze manier is jouw product sneller ontwikkeld, verdien je sneller geld en bespaar je uiteindelijk ontwikkeluren.
- Input verkrijgen van jouw gebruikers: de mogelijkheid om feedback van jouw gebruikers te verzamelen is een belangrijke succesfactor voor jouw product. Correcte analyse van verzamelde data kan je belangrijke inzichten verschaffen in het daadwerkelijke gebruik van jouw product. De kans is redelijk aanwezig dat deze inzichten jouw eerste ideeën bijsturen.
- Snel de markt te betreden: Het bouwen van een MVP gaat om het bouwen van de meest simpele versie van je product waarmee je daadwerkelijk waarde kunt bieden aan je gebruiker en deze tevreden kunt stellen en aan je kunt binden. Dit stelt je in staat om de markt sneller te betreden, sneller jouw investering terug te verdienen en mogelijke concurrenten te snel af te zijn.
- Pivot, pivot, pivot: Doordat je jouw MVP mét jouw gebruikers ontwikkeld, bouw je een band op met hen. Dit geeft je waardevolle inzichten en data over de performance van jouw product. Deze inzichten kunt gebruiken om jouw prioriteiten en/of roadmap aan te passen. Indien nodig kunt deze inzichten zelfs gebruiken voor een pivot.

Product Discovery en jouw MVP
In de meeste gevallen is het raadzaam om de ontwikkeling van jouw Minimum Viable Product te beginnen met een zogenaamde Sprint 0. Een analyse fase. Voordat er begonnen wordt met de daadwerkelijke ontwikkeling van jouw product worden scope en definitie geanalyseerd en bepaald. We bekijken hoe jouw product het beste verwezenlijkt kan worden en we analyseren jouw visie en doelen. Zo verzekeren we ons van een vliegende start.

Ontwikkelen van een succesvol MVP
Ook kunnen we je natuurlijk van dienst zijn met het ontwikkelen van een succesvol minimal viable product. Met gevoel voor business en top-expertise in user experience, technologie en machine learning ontwikkelen wij bedrijfskritische SaaS en platform software. Als technologiepartner denken we met je mee en zijn we gedreven om jouw bedrijf succesvol te maken. Wij werken voor start-ups, scale-ups en grotere bedrijven zoals: Tikkie, Ticketscript, XPO Logistics, SimpledCard, KLM en VUmc.
Ready for next level product development?
Laten we een digitaal product ontwikkelen waar eindgebruikers en business stakeholders blij van worden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.