De weg naar succes in health tech: innovatie en groei door UX

Book icon 6 min

Technologie zal ook naar de toekomst toe een essentieel element zijn bij het transformeren van de gezondheidszorg en het verbeteren van patiëntenzorg. Veel systemen binnen deze sector kampen met uitdagingen zoals verouderde gebruikerservaring (UX). Het is van groot belang dat de technologie binnen de zorg up to date blijft om relevantie te kunnen behouden. Een aanzienlijk risico binnen de zorg is dat je irrelevant wordt omdat de markt zich verder ontwikkelt en jouw product achterhaald raakt. In de zorgsector kennen we langdurige verkoopcycli, en het verlies van een klant heeft aanzienlijke gevolgen. Bovendien zijn klanten terughoudend om van systeem te veranderen, vanwege regelgevingskwesties, de kosten van verandering, de noodzaak van training en de selectie van leveranciers, om maar enkele factoren te noemen.

In dit artikel onderzoeken we hoe innovatieve benaderingen deze problemen kunnen aanpakken en hoe een solide aanpak op technologie-, UX- en productmanagement noodzakelijk is in steeds complexer zorgveld.

Verouderde UX: grote impact op zorgprofessionals

Gebruikers worden vaak geconfronteerd met verouderde gebruikerservaringen (UX), wat vooral impact heeft op professionals werkzaam in de zorg en die verantwoordelijk zijn voor het stroomlijnen van zorgprocessen. Een optimale UX voor deze professionals kan een aanzienlijke verbetering teweegbrengen in de efficiëntie van hun taken. Het zorgveld is breed, daarom onderscheiden we drie belangrijke categorieën als het aankomt op toepassing van technologie:

1. Health tech: deze brede term omvat technologische oplossingen met betrekking tot zorg, zelfs als ze slechts zijdelings met gezondheid te maken hebben. Bijvoorbeeld, software voor planning, zoals wij voor de SDB groep hebben gebouwd, benadrukt de cruciale rol van UX omdat het efficiëntie en nauwkeurigheid belooft bij het plannen. In deze categorie is hoogwaardige UX een absolute noodzaak en moet het prominent worden gepresenteerd.

2. Medische technologie (MedTech): dit betreft technologie die in de dagelijkse praktijk van de gezondheidszorg wordt gebruikt, zoals in ziekenhuizen, huisartsenposten en fysiotherapiepraktijken. Deze producten verwerken vaak patiëntengegevens en gezondheidsinformatie. In MedTech is het vermijden van slechte UX cruciaal, omdat het wijzigen van systemen duur en ingewikkeld is.

3. Medische hulpmiddelen (Medical Devices): hier gaat het om medische hulpmiddelen die in direct contact komen met patiënten of artsen. De regelgeving vereist dat de UX van deze apparaten  grondig wordt gevalideerd, omdat misverstanden of fouten ernstige gevolgen kunnen hebben (bijv. blijvend letsel of zelfs de dood). In deze categorie is UX-design van zeer groot belang, en de effectiviteit ervan moet worden gevalideerd en gedocumenteerd om te voldoen aan strenge regelgeving en risicomanagement normen.

Hikos

Impact op patiënten en zorgverleners

Impact op patiënten en zorgverleners is van cruciaal belang bij UX uitdagingen in de gezondheidszorg. In de zorgsector staat veiligheid bovenaan en UX-vraagstukken moeten zich richten op dit essentiële aspect. Het is van groot belang om ervoor te zorgen dat zorgverleners gemakkelijk en veilig toegang hebben tot relevante gegevens, zonder angst voor fouten die kunnen optreden als gevolg van een slechte gebruikerservaring (bijvoorbeeld wanneer het belangrijkste deel van een diagnose net van het telefoonscherm afvalt, na de eerste scroll). Risicobeheersing is een belangrijk element van de zorg en dit geldt ook voor digitale platforms.

Het is noodzakelijk om uitgebreid te testen, strategieën te ontwikkelen om risico’s te minimaliseren, te implementeren én te valideren of deze strategieën daadwerkelijk effectief zijn. Dit omvat niet alleen informatiebeveiliging, maar ook het opsporen en oplossen van bugs, het voorkomen van gebruikersfouten en het optimaliseren van de UX om de algehele veiligheid en efficiëntie te waarborgen. Een slechte UX kan leiden tot onbedoelde gevolgen, zoals klantverloop en inefficiëntie, wat de patiëntenzorg en de dagelijkse werkzaamheden van zorgverleners aanzienlijk kan beïnvloeden.

Via risicosessies (zoals Failure Mode Effect Analysis, FMEA) bieden we bij GlobalOrange inzicht in de specifieke risico’s die jouw product in de breedste zin kunnen beïnvloeden en identificeren we welke al zijn afgedekt door onze standaardaanpak. De rapporten van deze risicosessies kunnen tevens dienen als input voor jouw NEN/ISO-audit. Onze standaardaanpak omvat al 60% van de noodzakelijke technische beheersmaatregelen (controls) voor NEN-compliance. 

Meer weten over het afdekken van risico’s? Plan hier een (bel)afspraak in. 

“Wij maken gebruik van bewezen frameworks die ‘secure by default’ zijn. “Wanneer je hiermee begint, kun je met een gerust hart zeggen dat je een solide start hebt gemaakt op het gebied van beveiliging.”

UX optimalisatie: strategieën en technologieën

Binnen de gezondheidszorg is het cruciaal om UX-uitdagingen aan te pakken met het oog op tijdbesparing. Zorgverleners hebben vaak te maken met een hoge werkdruk en een veelvoud aan taken die nauwgezette aandacht vereisen. Om hun efficiëntie te vergroten en kostbare tijd vrij te maken voor directe patiëntenzorg, kunnen strategieën en technologieën worden toegepast om de gebruikerservaring te verbeteren. 

Dit omvat de implementatie van intuïtieve interfaces die de toegang tot cruciale informatie stroomlijnen, het verminderen van repetitieve handelingen met behulp van automatisering, en het bieden van gepersonaliseerde workflows die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van zorgprofessionals. Met onze aanpak en oplossingen helpen wij bedrijven niet alleen met het verbeteren van de UX. Er zal ook meer waardevolle tijd vrijkomen voor zorgverleners en zullen er minder fouten worden gemaakt, wat uiteindelijk de patiëntenzorg ten goede komt.

 

Hikos

Bekijk een paar van onze SaaS-projecten:

“Binnen de zorg gaat 40% van de werktijd op aan bureaucratie en formulieren.”

Transformeren naar UX Excellence in de zorg: onze expertise en jouw succes

Een goede UX in de zorg is cruciaal voor effectieve patiëntenzorg. Deze moet helder, ondubbelzinnig en goed doordacht zijn, vooral omdat alle aspecten in deze sector risicogevoelig zijn. Om deze uitdagingen aan te pakken, is het noodzakelijk om UX-experts te betrekken en de processen te valideren volgens relevante normen.

Bij GlobalOrange putten we uit jarenlange ervaring. We richten ons niet alleen op het herbouwen van oude systemen, maar streven er ook naar om ze meteen om te zetten in goed functionerende digitale producten met een uitstekende gebruikerservaring, die voldoet aan de moderne veiligheidsnormen. Daarnaast werken wij volgens het partnershipmodel met onze klanten. We gaan verder dan alleen het leveren van diensten; we worden een verlengstuk van jouw team. Het combineren van onze ervaring, domeinkennis van de klant en het is essentieel om de samenwerking te laten slagen en zo een nieuwe productcultuur te creëren. Benieuwd of we iets voor elkaar kunnen betekenen? Maak hieronder een (bel)afspraak. 

Ready for next level product development?

Laten we een digitaal product ontwikkelen waar eindgebruikers en business stakeholders blij van worden en dat bovendien toekomstbestendig, schaalbaar, veilig en gemakkelijk te onderhouden is.